Σάββατο 27 Απριλίου 2013

Με σταθερά επίπεδα εισαχθέντων οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού

Οι υποδομές και η δυνατότητα απορρόφησης φρενάρουν την ικανοποίηση της αυξανόμενης ζήτησης
Παρά την αναμενόμενη αυξημένη ζήτηση τελικά το Συμβούλιο Ναυτικής Εκπαίδευσης (ΣΕΝ) αποφάσισε χθες ο αριθμός των εισαχθέντων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) για το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 να ανέλθει στους 1.200, ελαφρώς υψηλότερος των 1.161 της προηγούμενης χρονιάς. Αν και δεν καθορίσθηκε ακριβώς ο αριθμός των εισαγόμενων υποψήφιων πλοιάρχων και μηχανικών ωστόσο η αναλογία που συμφωνήθηκε θα είναι 60/40 δηλαδή 60% πλοίαρχοι και το 40% μηχανικοί.



Πρόκειται για ένα μέγεθος που ανταποκρίνεται στις υποδομές των ΑΕΝ σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους, ενώ άλλοι παράγοντες της ναυτιλίας σημειώνουν ότι απαιτείται προσοχή, καθώς μία μεγάλη αύξηση των θέσεων σπουδών μπορεί να μην είναι ακόμη έτοιμη, η ναυτιλία, να την απορροφήσει.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά το εκπαιδευτικό έτος 2012-2013 περισσότεροι από 7.000 μαθητές Λυκείου εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να εισαχθούν σε κάποια ΑΕΝ, ενώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον πάνω από 3.000, ενώ είχαν εισαχθεί στις σχολές 1.365 σπουδαστές.

Δεδομένου ότι η οικονομική κρίση βαθαίνει και η ανεργία μεταξύ των νέων πολλαπλασιάζεται εκτιμάται ότι φέτος θα εκδηλώσουν περισσότεροι ακόμη νέοι ενδιαφέρον για εισαγωγή στις ΑΕΝ. Ζήτηση η οποία δεν θα ικανοποιηθεί.

Εκπαιδευτικά ταξίδια

Παράλληλα στο ΣΕΝ συζητήθηκε χθες και το πρόβλημα που έχει καταγραφεί με τα δύο εκπαιδευτικά ταξίδια των σπουδαστών και φαίνεται να προκρίνεται η λύση της μεταφοράς των ημερομηνιών πραγματοποίησης των ταξιδιών προς το τέλος των σπουδών. Για παράδειγμα το πρώτο ταξίδι θα μπορεί να γίνεται και το τέταρτο ή Πέμπτη εξάμηνο, ενώ το δεύτερο και μετά την ολοκλήρωση των σπουδών.

Σύμφωνα, πάντως, με την επίσημη ανακοίνωση το εν λόγω θέμα όπως και η αναμόρφωση του κανονισμού σπουδών των ΑΕΝ θα συζητηθούν εκ νέου, μετά την υποβολή απόψεων των φορέων.

Μιλώντας στο ΣΕΝ, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «η έντονη μεταστροφή των νέων προς τo ναυτικό επάγγελμα, σε συνδυασμό με την παγκόσμια ζήτηση για περισσότερους και καλύτερα καταρτισμένους ναυτικούς, αυξάνει τις ευθύνες μας». Την επόμενη χρονιά, πρόσθεσε ο υπουργός, με την ευκαιρία της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ε.Ε., «θα αναδείξουμε τη ναυτική εκπαίδευση σε θέμα προτεραιότητας στον ευρωπαϊκό χώρο, προβάλλοντας την ελληνική ναυτική εκπαίδευση. Και προς αυτή την κατεύθυνση οι ρυθμίσεις του νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή είναι μόνο η αρχή της προσπάθειας που έχουμε ξεκινήσει».

Ιδιωτικές σχολές

Ο υπουργός εξήγησε, ακόμη ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου έχει ξεκινήσει συνεργασία με το ίδρυμα Ευγενίδη για τη κατάρτιση νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων ΑΕΝ-ΚΕΣΕΝ-ΣΠΜ, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της αναθεωρημένης ΔΣ STCW 1978 (Manila 2010). Επίσης ανέφερε ότι βρίσκονται σε διαβούλευση τα σχέδια των κανονιστικών διατάξεων για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών Σχολών ναυτικής εκπαίδευσης (ΝΕΚΕ), μετά την ολοκλήρωση της οποίας θα αξιολογηθεί το σχετικό πλαίσιο και οι κανόνες λειτουργίας τους ώστε να συνάδουν με τους στόχους και τις επιδιώξεις του ΥΝΑ για παροχή εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών.

Τέλος ο κ. Μουσουρούλης αναφέρθηκε επίσης στις ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου που ψηφίσθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή.

Το ΣΕΝ, μεταξύ άλλων, αποφάσισε ότι από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά θα θεσπιστεί ως απαραίτητη προϋπόθεση εισαγωγής στις ΑΕΝ η κατοχή τίτλου σπουδών ή πιστοποιητικού γνώσης της αγγλικής γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2. Φέτος θα αυξηθεί η μοριοδότηση γνώσης της αγγλικής γλώσσας για τους υποψηφίους σπουδαστές (εκτός των υποψηφίων που προέρχονται από πανελλαδικές εξετάσεις).
Επίσης θα ορισθεί στα 50 ευρώ η ημερήσια αποζημίωση των ειδικά καταρτιζόμενων ναυτικών στα Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ).

Στο μεταξύ οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Θοδωρής Δρίτσας, Δημήτρης Γάκης, Αγνή Καλογερή και Νίκος Συρμαλένιος κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή ζητώντας μεταξύ άλλων να πληροφορηθούν «Με ποια αιτιολόγηση και με ποιους μηχανισμούς ελέγχου, αποδίδονται πόροι του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης σε τρίτους».
-----------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
------------------------------------------------------------------