Πέμπτη 2 Σεπτεμβρίου 2010

Οι Φίλοι Βουνού και Θάλασσας στα Κύθηρα

Οι Φίλοι Βουνού και Θάλασσας επισκέφθηκαν τα Κύθηρα, από τις 21 έως και τις 26 Αυγούστου. Τα Κύθηρα είναι ένα νησί με υπέροχες παραλίες, φαράγγια, τρεχούμενα νερά, πράσινο, καλόκαρδους ανθρώπους και αναλλοίωτα από την τουριστική λαίλαπα.

Αναχωρήσαμε το Σάββατο 21 Αυγούστου στις 11 το πρωί από τα ΚΤΕΛ της Χανιώπορτας με λεωφορείο μας. Στις 2 το μεσημέρι ήμασταν στο λιμάνι του Ρεθύμνου όπου επιβιβαστήκαμε στο πλοίο με προορισμό το Διάκοπτι, όπου βρίσκεται το μοναδικό λιμάνι των Κυθήρων. Ενώ το προηγούμενο δεκαπενθήμερο επικρατούσε άπνοια, ταξιδέψαμε για έξι ώρες με ανέμους έντασης 8 και κατά τόπους 9 μποφόρ, γεγονός που μας ταλαιπώρησε πολύ και κατεβήκαμε από το πλοίο κακοδιάθετοι. Εκεί μας περίμενε ο Παναγιώτης, ο οδηγός του λεωφορείου, ο οποίος θα μας μετέφερε σʼ όλα τα άκρα του νησιού το κατά το πενθήμερο της παραμονής μας.

Αναχωρούμε από το Διακόφτι με κατεύθυνση προς τη Χώρα των Κυθήρων Αριστερά μας καμένες τεράστιες εκτάσεις με θάμνους, από τη φωτιά που κατέκαιγε το νησί την προηγούμενη βδομάδα για τέσσερις μέρες. Αναγκαζόμαστε να τροποποιήσουμε το πρόγραμμά μας που είχε πορεία που διερχόταν μέσα από τις καμένες εκτάσεις. Φθάνουμε νύχτα στη Χώρα των Κυθήρων. Αποβιβάζονται από το λεωφορείο όσοι μένουν σε δωμάτια και οι υπόλοιποι μεταφέρονται με το λεωφορείο στο camping στο Καψάλι. Το camping είναι καταπληκτικό. Είναι μέσα σε ένα πυκνό άλσος πεύκων, πράγμα που σημαίνει ότι οι κατασκηνωτές έχουν όλη μέρα σκιά, βρίσκεται κοντά στην παραλία οι κοινόχρηστοι χώροι είναι καθαροί και το προσωπικό είναι φιλικό.

Αναχωρούμε στις 9 το πρωί με το λεωφορείο από το Καψάλι με κατεύθυνση προς τους Ποταμούς, το μεγαλύτερο χωριό των Κυθήρων και παλιά πρωτεύουσα του νησιού. Ο Παναγιώτης μας αφήνει σʼ ένα σημείο όπου τελειώνει ο ασφαλτόδρομος. Ακολουθούμε χωματόδρομο για τρία περίπου χλμ. και φθάνουμε στην Παλαιόχωρα την παλιά ερειπωμένη βυζαντινή καστροπολιτεία με τις υπέροχες εκκλησίες. Το 1537 ο γενίτσαρος πειρατής Μπαρμπαρόσα κατέστρεψε και λεηλάτησε την καστροπολιτεία και από τότε δεν κατοικήθηκε ποτέ. Περιφερόμαστε στα ερείπια, όπου στο ανατολικό τους άκρο υπάρχει μία πανύψηλη ορθοπλαγιά και το άγριο φαράγγι της Κακιάς Λαγκάδας όπου εκβάλλει στην ομώνυμη παραλία στην ανατολική πλευρά του νησιού. Βγάζουμε φωτογραφίες στο εκκλησάκι του Αγίου Δημητρίου και παίρνουμε το μονοπάτι που οδηγεί στα Τριφυλλιάνικα.

Το μονοπάτι είναι σημαδεμένο, καλοδιατηρημένο και χωρίς μεγάλες υψομετρικές διαφορές. Σε κάποια σημεία κατεβαίνει μέσα στη ρεματιά της Κακιάς Λαγκάδας και μας κάνει εντύπωση ότι υπάρχει μέσα νερό. Ανεβαίνουμε από τη δασωμένη ρεματιά και μας χτυπά το δροσερό αεράκι. Δεξιά και αριστερά εγκαταλειμμένες πεζούλες που έχουν κλείσει από τη βλάστηση. Χωρίς να το καταλάβουμε φθάνουμε στα Τριφυλλιάνικα ένα μικρό όμορφο χωριό με κυκλαδίτικη και επτανησιακή αρχιτεκτονική. Ακολουθώντας το δρόμο μετά από ένα χλμ βρισκόμαστε στους Ποταμούς. Η ώρα είναι μία το μεσημέρι. Στην πλατεία του χωριού επικρατεί συνωστισμός. Αιτία είναι το παζάρι με τοπικά προιόντα που γίνεται κάθε Κυριακή. Ο Ευκλείδης, ο αρχηγός μας, δίνει δύο ώρες ελεύθερες. Έτσι επισκεπτόμαστε το παζάρι, περπατάμε στα γραφικά σοκάκια του χωριού και απολαμβάνουμε στα ταβερνάκια του χωριού παραδοσιακές γεύσεις.

Στις 3.30 το μεσημέρι επιβιβαζόμαστε στο λεωφορείο που μας μεταφέρει στην Αγία Πελαγία στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού. Η Αγία πελαγία είναι ένα μικρό παραθαλάσσιο χωριό και είναι το μέρος με τα περισσότερα καταλύματα στα Κύθηρα. Θα βρεις από απλό δωμάτιο μέχρι ξενοδοχείο 5 αστέρων. Ο λόγος που αναπτύχθηκε τόσο πολύ έχει να κάνει με το γεγονός ότι παλιά υπήρχε το λιμάνι που συνέδεε τα Κύθηρα με την Πελοπόνησσο. Σήμερα όμως το μοναδικό λιμάνι στα Κύθηρα είναι στο Διακόφτι. Δυστυχώς όμως, πολλοί σύγχρονοι χάρτες δείχνουν ότι υπάρχει λιμάνι που συνδέει τα Κύθηρα με τη Νεάπολη Λακωνίας. Στην Αγία Πελαγία υπάρχουν οι παραλίες της Φυρής Άμμου, Λορέντζου και Κακιάς Λαγκάδας όπου καταλήγει το φαράγγι της Παλαιόχωρας. Ο αέρας που πνέει είναι πολύ δυνατός και βόρειος , πράγμα που καθιστά το κολύμπι απαγορευτικό για τους πιο πολλούς. Έτσι απολαμβάνουμε το καφεδάκι μας και την παγωμένη μπύρα κάτω από τα αρμυρίκια στο κύμα της θάλασσας.

Η ώρα έχει πάει επτά και επιβιβαζόμαστε στο λεωφορείο που μας μεταφέρει στη Χώρα και στο Καψάλι, το νοτιότερο άκρο των Κυθήρων. Η σημερινή μέρα ήταν γεμάτη και το βράδυ στο camping η παρέα ψήνει βραδινά μεζεδάκια που τ΄απολαμβάνει κάτω από τʼ Αυγουστιάτικο φεγγάρι.

Δευτέρα 23 Αυγούστου και ο αρχηγός έχει δώσει το πρωινό ελεύθερο και ώρα αναχώρησης στις τέσσερις το απόγευμα. Μια μικρή ομάδα αποφασίζουμε να κάνουμε μια διερευνητική πορεία νοτιοδυτικά της Χώρας των Κυθήρων. Ξεκινάμε στην αρχή από χωματόδρομο και κατόπιν ανεβαίνουμε ελεύθερα στην πλαγιά με την θαμνώδη βλάστηση.

Φτάνουμε στην κορυφή του λόφου και η θέα είναι μαγευτική. Ανατολικά μας απλώνεται η κατάλευκη Χώρα των Κυθήρων και το Κάστρο, νότια το ακρωτήριο Τράχηλας και ένας βράχος αναδυόμενος από την απέραντη καταγάλανη θάλασσα. Παίρνουμε την απόφαση να κατέβουμε μέχρι το νοτιότερο άκρο του ακρωτηρίου. Αρχίζουμε να κατεβαίνουμε ελεύθερα εκτός μονοπατιού έχοντας αριστερά μας τώρα και τον γραφικό κόλπο με το Καψάλι. Συναντάμε κτήριο εγκαταλειμμένο και ερειπωμένο που μάλλον ήταν στρατιωτικό. Τυχαία πεζοπορούμε σε μονοπάτι το οποίο είναι σημαδεμένο. Το ακολουθούμε κατηφορικά με προσοχή και βγαίνουμε στο επίπεδο της θάλασσας. Περνάμε με προσοχή τους βράχους και μετά από δέκα λεπτά είμαστε στη μύτη του ακρωτηρίου.

Στις τέσσερις το απόγευμα αναχωρούμε όλοι μαζί από το camping με προορισμό το λόφο του Αγίου Γεωργίου με το ομώνυμο εκκλησάκι στην κορυφή του. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ανάβαση στην κορυφή και κατάβαση στο παραθαλάσσιο χωριό Αβλέμονας, όπου εκείνη τη βραδιά ο Δήμος διοργανώνει συναυλία με το Μίλτο Πασχαλίδη.

Το λεωφορείο μας αφήνει στην άκρη του δρόμου και μπροστά μας φαίνεται ο λόφος με το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου. Κάποιοι ακολουθούν το χωματόδρομο και άλλοι τη θαμνώδη πλαγιά με τη μικρή κλίση και την υπέροχη θέα προς το λιμάνι του Διακοφτίου. Φτάνοντας στην κορυφή μας περιμένει μια ευχάριστη έκπληξη. Συναντάμε τον παππά, ο οποίος είναι Κρητικός, και πολλούς ντόπιους. ΄Εχουν Εσπερινό. Αποφασίζουμε να παρακολουθήσουμε τον εσπερινό και μάλιστα το μέλος μας ο Βασίλης με πολλές γνώσεις βυζαντινής μουσικής, παίρνει τη θέση του ψάλτη και οι νότες του πλημμυρίζουν ευχάριστα την ατμόσφαιρα και δίνουν άλλο τόνο στον Εσπερινό. Ακολουθεί πλούσιο κέρασμα από τοπικά εδέσματα. Αρχίζουμε να κατεβαίνουμε από καλοσημαδεμένο μονοπάτι με υπέροχη θέα. Αρχίζει ο ήλιος να δύει και είμαστε στο μονοπάτι. Σήμερα είναι πανσέληνος και το φεγγάρι κάνει την εμφάνισή του. Πεζοπορούμε στο μονοπάτι κάτω από ένα υπέροχο φεγγάρι. Φθάνουμε στον Αβλέμονα στις εννιάμισι το βράδυ. Ο Ευκλείδης,ο αρχηγός μας, δίνει ώρα αναχώρησης στις εντεκάμισι. Κάποιοι απολαμβάνουν το βραδινό τους μπάνιο, μερικοί τοπικά εδέσματα στα γραφικά ταβερνάκια και άλλοι πηγαίνουν να παρακολουθήσουν τη συναυλία.

Την επόμενη μέρα ο Παναγιώτης μας παίρνει με το λεωφορείο από το Καψάλι και μας μεταφέρει στη Χώρα. Από εκεί όλοι μαζί πεζοπορούμε νοτιοδυτικά μέχρι την παραλία Φελωτή ,μια υπέροχη παραλία στην έξοδο ενός φαραγγιού. Απολαμβάνουμε το μπάνιο στην ερημική παραλία και επιστρέφουμε στη Χώρα όπου μας περιμένει μια ευχάριστη έκπληξη. Ο Παναγιώτης ο οδηγός μας έχει φέρει τσίπουρο ,λαδοπαξίμαδα ,ελιές , τυρί και παγωμένο νερό. Τιμούμε τα εδέσματα του Παναγιώτη και ξεκινάμε με το λεωφορείο για το Μυλοπόταμο.

Ο Μυλοπόταμος είναι το πιο εντυπωσιακό μέρος στα Κύθηρα. Εκεί υπάρχει μια ρεματιά γεμάτη νερόμυλους. που τη διαρρέουν τα νερά ενός ποταμού. Φθάνουμε στο χωριό και κατεβαίνουμε στη ρεματιά όπου συναντάμε τον καταρράκτη της Νεράιδας, έναν καταρράκτη ύψους δεκαπέντε μέτρων που τα νερά του σχηματίζουν μια μεγάλη πράσινη λίμνη. Πολλοί από την ομάδα δεν χάνουν την ευκαιρία και απολαμβάνουν τα κρύα του νερά κάνοντας βουτιές και κολυμπώντας. Συνεχίζουμε μέσα στην καταπράσινη ρεματιά με τα πλατάνια ακολουθώντας μονοπάτια που περνούν μέσα από εγκαταλειμμένους μύλους, μικρές λίμνες και ρυάκια. Συναντάμε το μύλο του Φιλιππή, ο οποίος είναι αναπαλαιωμένος και γεμάτος λουλούδια. Δυστυχώς εκείνη την ώρα είναι κλειστός.

Συνεχίζουμε συναντώντας τοξωτά γεφύρια που οδηγούν στους μύλους. Λίγο πιο κάτω συναντάμε άλλους δύο μεγάλους καταρράκτες με λίμνες που τα νερά τους δεν μας αφήνουν ασυγκίνητους. Λίγο πιο κάτω τα νερά υπογειοποιούνται και εξαφανίζονται .Επιστρέφουμε στην πλατεία του χωριού με τον τεράστιο πλάτανο που καλύπτει όλο το χώρο. Κάτω από τη σκιά του πλατάνου απολαμβάνουμε την τοπική κουζίνα. Ο Παναγιώτης με το λεωφορείο παίρνει την πρωτοβουλία και μας μεταφέρει στη μονή της Αγίας Ελέσας που είναι κτισμένη στην κορυφή ενός λόφου. Από εκεί απολαμβάνουμε το ηλιοβασίλεμα, παρακολουθώντας τον ήλιο να χάνεται μέσα στο πέλαγος.

Τετάρτη το πρωί στις εννιά αναχώρηση από το camping για το χωριό Καραβάς. Βλέπουμε εγκαταλειμμένα χωριά και ο Παναγιώτης μας λέει ότι στην Αυστραλία υπάρχουν πολλές χιλιάδες Κυθήριοι. Φθάνουμε στον Καραβά και πηγαίνουμε στην πηγή του Αμιρ Αλή και κατόπιν μπαίνουμε στη ρεματιά με το ρυάκι και τα πλατάνια. Βγαίνουμε από τη ρεματιά και φθάνουμε σε κομβικό σημείο όπου χωριζόμαστε σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα θα κατεβεί στην Πλατειά Άμμο και η άλλη στο βορειότερο άκρο του νησιού με το φάρο του Πολεμικού Ναυτικού. Στο δρόμο για το φάρο συναντάμε αχλαδιές, που όμοιές τους δεν έχουμε ξαναδεί. Τα αχλάδια νομίζεις ότι είναι τσαμπιά σταφυλιού. Πεζοπορούμε με δροσερό αεράκι έχοντας θέα την Ελαφόνησο , την Πελοπόννησο και το φάρο. Φθάνουμε στο φάρο και έχουμε την τύχη να συναντήσουμε το φαροφύλακα που μας προσφέρει δροσερό νερό.

Αποφασίζουμε να πάμε στην Πλατειά Άμμο ακολουθώντας διερευνητική πορεία στηριζόμενοι στους χάρτες ,τα GPS και την εμπειρία των μελών μας. Πράγματι φθάνουμε στην Πλατειά Άμμο έχοντας “ανοίξει “μια καινούρια διαδρομή, την οποία την οποία μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα μας. Απολαμβάνουμε το μπάνιο μας και το φαγητό μας στην παραλία της Πλατειάς Αμμου...

Πέμπτη πρωί φορτώνουμε όλα μας τα πράγματα στο λεωφορείο και μεταφερόμαστε στο Κάστρο των Κυθήρων όπου και περιηγούμαστε. Κατόπιν με το λεωφορείο μεταφερόμαστε στην παραλία της Παλαιόπολης όπου απολαμβάνουμε το μπάνιο μας. Ο Παναγιώτης μας μεταφέρει στον Αβλέμονα για μεσημεριανό φαγητό και αργότερα στο λιμάνι των Κυθήρων. Επιβιβαζόμαστε στο πλοίο και γύρω στις 11 το βράδυ αποβιβαζόμαστε στο Καστέλι Κισσάμου. Εκεί μας περιμένει ο Δημήτρης με το λεωφορείο και επιστρέφουμε στο Ηράκλειο. Ο Ευκλείδης, ο αρχηγός μας, έχει οργανώσει για τους Φίλους Βουνού και Θάλασσας άλλη μία τέλεια εξόρμηση καλύπτοντας και τα τέσσερα γεωγραφικά σημεία του νησιού. Η επόμενη εξόρμησή μας εκτός Κρήτης θα είναι στις 28 Οκτωβρίου όπου ανάμεσα στα άλλα θα γίνει και πορεία στο μονοπάτι της “Εξόδου του Μεσολογγίου”.

Δείτε ένα slide show με φωτογραφίες από τα πανέμορφα Κύθηρα!