Τετάρτη 19 Αυγούστου 2015

Θύελλα για το πωλητήριο στα αεροδρόμια

Θύελλα αντιδράσεων από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αλλά και την Αριστερή Πλατφόρμα του ΣΥΡΙΖΑ, προκάλεσε η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην υλοποίηση -βάσει της δέσμευσής της έναντι των δανειστών- της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport.

Η οριστικοποίηση χθες της συμφωνίας για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) με τη δημοσίευση της απόφασης στο ΦΕΚ, χωρίς μάλιστα να επιφέρεται κάποια αλλαγή στους όρους του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στην εταιρεία, άναψε φωτιές -όπως ήταν αναμενόμενο- στο πολιτικό σκηνικό της χώρας.

  
Σφοδρή επίθεση με βαρείς χαρακτηρισμούς εξαπέλυσε η Αριστερή Πλατφόρμα μέσω της ιστοσελίδας Iskra.gr σχετικά με την ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, χαρακτηρίζοντας το νέο Μνημόνιο «έκτρωμα» και «κατάπτυστο». Στο κείμενο ανέφερε ότι η κυβέρνηση «παρέδωσε και μάλιστα έναντι ευτελούς τιμήματος τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια - φιλέτα της χώρας, λάφυρο στα γερμανικά συμφέροντα και συγκεκριμένα στη γερμανική εταιρεία Fraport».

Αμεση ήταν και η αντίδραση του τέως πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος σχολιάζοντας την απόφαση επεσήμανε ότι «η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά να προχωρήσει στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων, όπως ακριβώς είχε αποφασίσει και η προηγούμενη κυβέρνηση. Τότε είχε καταγγείλει την απόφαση ως ύποπτο ξεπούλημα, τώρα την υιοθετεί ως επωφελή και σημαντική συμφωνία».

Ανάλογη ήταν η αντίδραση και του ΠΑΣΟΚ που με ανακοίνωσή του έκανε λόγο για άλλη μία παραπλάνηση και άλλη μία «κυβίστηση» του κ. Τσίπρα.

Η παραχώρηση
Η παραχώρηση, που θα έχει διάρκεια 40 χρόνια, περιλαμβάνει τα αεροδρόμια του Ακτίου, των Χανίων, της Καβάλας, της Κεφαλονιάς, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου.

Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση τω 14 περιφερειακών αεροδρομίων πλειοδότης αναδείχθηκε η κοινοπραξία Fraport AG - Slentel Ltd. Η κοινοπραξία του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και του ομίλου Κοπελούζου είχε καταθέσει «προσφορά που ανήλθε σε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό.

Παράλληλα, οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου 330 εκ. ευρώ, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, ανέρχονται σε ποσό περίπου 1,4 δισ. ευρώ. Τα ποσά αυτά θα είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος. Τα αεροδρόμια αυτά εξυπηρετούν περισσότερους από 19 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση. Η Fraport AG θα κρατήσει το πλειοψηφικό πακέτο της κοινοπραξίας και η νέα εταιρεία αναμένεται να αποφέρει έσοδα πάνω από 180 εκατομμύρια ευρώ το 2016 και EBITDA που θα υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ.

Ο γερμανικός όμιλος Fraport εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και άλλα 11 αεροδρόμια παγκοσμίως. Ταυτόχρονα δραστηριοποιείται στον τομέα των ακινήτων, των επενδύσεων και των τηλεπικοινωνιών. Η εταιρεία εξυπηρετεί 164,7 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και πρόθεση της διοίκησής της είναι να επεκτείνει τις δραστηριότητές της σε όλο τον κόσμο.

Σήμερα, η Fraport έχει μετοχές ή συμβόλαια εκμετάλλευσης στα αεροδρόμια της Λίμα, του Ντακάρ, του Καΐρου, του Ριάντ, της Τζέντα, του Δελχί, του Μπουργκάς, του Ζιαν, της Αγίας Πετρούπολης, του Αμβούργου και της Αττάλειας, ενώ παρέχει υπηρεσίες στους αερολιμένες του Ορλάντο, της Βιέννης, της Σανγκάης και του Χονγκ Κονγκ.
--------------------------------------------
Πηγή:  Έθνος-Κώστας Νάνος
--------------------------------------------