Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

Ημερίδα με θέμα «Αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020»

Ημερίδα με θέμα «Αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020», πραγματοποιήθηκε από τον ΕΟΕΣ «Εύξεινη Πόλη» την 20η Μαΐου 2015 στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ).

Ο Πρόεδρος του ΕΟΕΣ «Εύξεινη Πόλη» κος Σπύρος Σπυρίδων κατά την εισαγωγική του ομιλία ανέλυσε τον ρόλο και την σπουδαιότητα του νέου Ευρωπαϊκού Θεσμού των ΕΟΕΣ.  Ουσιαστικά όπως είπε πρόκειται για Διακρατικούς Συνδέσμους Σκοπού, με στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας και της συνέργειας των Ευρωπαϊκών πόλεων και Περιφερειών και κατ’ επέκταση την επίτευξη της κοινωνικής και οικονομικής συνοχής των δομών της Αυτοδιοίκησης της ΕΕ.


Κλείνοντας δε, χαρακτηριστικά είπε:

«Τελειώνοντας θέλω να επισημάνω με έμφαση ότι η Χώρα μας, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι και κυρίως οι πολίτες υπομένουν - και είναι άγνωστο για πόσο ακόμη - τις επιπτώσεις μιας πολύ δύσκολης συγκυρίας.
Αυτό που είναι πραγματικά χρήσιμο να κάνουμε σε τέτοιες στιγμές, είναι να επωμιστούμε τις δικές μας ευθύνες  και να συστρατευθούμε  σε μία προσπάθεια που να έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα, που θα επιτρέπουν να την αποκαλούμε Εθνική.
Πρέπει να αξιοποιήσουμε κάθε Ευρωπαϊκό σχεδιασμό, κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο, κάθε μορφή συνέργειας ώστε να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη των Πόλεων , των Περιφερειών μας και της Χώρας μας.
Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτός   είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ δρόμος που θα οδηγήσει σε καλύτερες μέρες,  εμάς ή τουλάχιστον τα παιδιά μας.»

Εκ μέρους του φιλοξενούντος Δήμου Πειραιά χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του ΔΣ κος Δαβάκης Γεώργιος.

Τα θέματα που αναπτύχθηκαν ήταν:

  • «Η αναπτυξιακή στρατηγική του ΕΣΠΑ 2014-2020» Δημήτρης Ιακωβίδης, Προϊστάμενος της Ειδικής Υπηρεσίας Στρατηγικής, Σχεδιασμού και Αξιολόγησης
  •  «Η εφαρμογή των προγραμμάτων ΕΣΠΑ σαν χρηματοδοτικό εργαλείο των Τοπικών Επιχειρησιακών Στρατηγικών. Το παράδειγμα της ΠΕ Δυτικής Αττικής» Δημήτρης Ραφτόπουλος, Στέλεχος της Περιφέρειας Αττικής
  •  «Τα Ανταγωνιστικά Ευρωπαϊκά Προγράμματα 2014-2020» Αντώνης Καρβούνης, Εθνικό Σημείο Επαφής «Ευρώπη για τους Πολίτες 2014-2020» και αρμόδιος για Ευρωπαϊκά Προγράμματα και Διεθνείς Συνεργασίες ΟΤΑ, Στέλεχος Τμήματος Αναπτυξιακών Προγραμμάτων και Κρατικών Ενισχύσεων, ΥΠΕΣΔΑ
  •  «Ευρωπαϊκός Οικονομικός Χώρος (ΕΟΧ)» Αναστασία Πανοπούλου, Προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τμήματος Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου
  •  «Η Προετοιμασία των Δήμων, το Νομοθετικό Πλαίσιο και οι καλές Πρακτικές» Μιχάλης Χρηστάκης, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων ΤΑ «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ».
Ομιλία προέδρου ΕΟΕΣ «Εύξεινη Πόλη» κου Σπύρου Σπυρίδωνα

Κυρίες και Κύριοι,

Το πρώτο ερώτημα που υποθέτω ότι, λίγο πολύ, απασχολεί τους περισσότερους στην αίθουσα αυτή, είναι τι ακριβώς σημαίνει ΕΟΕΣ.

Το ακρολέξιο  λοιπόν ΕΟΕΣ σημαίνει Ευρωπαϊκός Όμιλος Εδαφικής Συνεργασίας ή στα Αγγλικά EGTC European Grouping of Territorial Cooperation., και είναι ένας νέος Ευρωπαϊκός θεσμός που δημιουργήθηκε από την ΕΕ το 2006.

Η χώρα μας  επικύρωσε την σχετική Κοινοτική Νομοθεσία το 2008.

Ο ΕΟΕΣ θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι διακρατικός σύνδεσμος σκοπού, όπου μπορούν να συμμετέχουν Κρατικές Δομές, Περιφερειακές και Τοπικές  Αυτοδιοικήσεις όπως και άλλες νομικές οντότητες, οι οποίες όμως δεν έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα.

Με τελευταία τροποποίηση επιτρέπεται να είναι μέλη του ΕΟΕΣ και θεσμικές οντότητες από κράτη ΜΗ μέλη της ΕΕ.

Εποπτεύεται από το Υπουργείο Εσωτερικών της κάθε χώρας που βρίσκεται η έδρα του. Και το Νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου λειτουργεί,  προσδιορίζεται από την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία (σχετικοί κανονισμοί), την Εθνική Νομοθεσία, και τα προβλεπόμενα στο καταστατικό του ΕΟΕΣ.

Έχει δε πρόσβαση χρηματοδότησης, ιδιαίτερη μάλιστα για προγράμματα που αφορούν συνεργασίες, τόσο στο ΕΤΠΑ (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης),
όσο και στο ΕΚΤ (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) , στο Ταμείο Συνοχής, καθώς και σε κάθε άλλη χρηματοδοτική πηγή της ΕΕ.

Όσο αφορά την δομή διοίκησης, δύο  είναι τα βασικά και απαραίτητα όργανα  που η ύπαρξή τους επιβάλλεται, τόσο από   την Ευρωπαϊκή, όσο και από την    Εθνική νομοθεσία.
Η Γενική Συνέλευση των μελών και ο Διευθυντής που ορίζεται από αυτήν.

Η ύπαρξη Διοικητικού Συμβουλίου και οι αρμοδιότητές του είναι θέμα που ρυθμίζεται από το καταστατικό του κάθε ΕΟΕΣ. Η ΓΣ της Εύξεινης Πόλης έχει εκλέξει ΔΣ που αποτελείται από 15-μέλη, που με την σειρά του έχει εκλέξει Πρόεδρο και 5- μελή Εκτελεστική Επιτροπή. Επίσης για κάθε κράτος που έχει δομές ως μέλη του ΕΟΕΣ προβλέπεται ένας αντιπρόεδρος.

Κυρίες και Κύριοι

Η απόφαση που ελήφθη στους κόλπους της ΕΕ για την  ίδρυση  των ΕΟΕΣ και την δημιουργία Ευρωπαϊκού  κανονισμού  που διέπει την λειτουργία τους, ήταν η κατάληξη μίας μακράς πορείας της ιδέας, ότι οι πόλεις και οι Περιφέρειες της Ευρώπης έχουν το δικαίωμα και πρέπει να συνεργάζονται στην προοπτική της ενίσχυσης της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής στα όρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ήδη από το 2007, δηλαδή από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο η εδαφική συνεργασία, της οποίας το οπλοστάσιο ενισχύθηκε σημαντικά από την δημιουργία του νέου αυτού θεσμού ,
γίνεται βασικός στόχος της Πολιτικής για την συνοχή , γεγονός βέβαια που ισχύει και την τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο (2014-2010).

Στην ΕΕ αυτή τη στιγμή υφίσταται νομίμως 55 ΕΟΕΣ και βρίσκονται σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, η οποία έχει την ευθύνη της λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας για τις νέες αυτές θεσμικές οντότητες .

Στην ετήσια συνεδρίαση της Πλατφόρμας (ΓΣ των ΕΟΕΣ της ΕΕ), το ανώτατο όργανο της Αυτοδιοίκησης της ΕΕ η Επιτροπή των Περιφερειών (ΕτΠ), στην πολιτική που θα ακολουθήσει την νέα προγραμματική περίοδο προβλέπει « την ευνοϊκή μεταχείριση των ΕΟΕΣ, την στήριξη κατά προτεραιότητα των έργων τους που εκτελούνται στα πλαίσια της Περιφερειακής πολιτικής, την δυνατότητα χρηματοδότησής τους και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και την δημιουργία κατάλληλων συνθηκών που θα ενθαρρύνουν την συνεργασία των ΕΟΕΣ, των μελών του και του ιδιωτικού τομέα.

Στην Ελλάδα υπάρχουν 2 ΕΟΕΣ , η Εύξεινη Πόλη  και η Αμφικτιονία.  Μεταξύ τους δε, υπάρχει μία εποικοδομητική συνεργασία.

Η Εύξεινη Πόλη που εντάχθηκε στους ΕΟΕΣ το 2012  έχει ως πλήρη μέλη, 1 Αποκεντρωμένη Διοίκηση, 2 Περιφέρειες και 24 Δήμους , το  Ινστιτούτο ΙΑΠΑΔ του Παντείου Πανεπιστημίου, καθώς και αυτοδιοικητικές  δομές  από την Βουλγαρία και την Κύπρο. 

Αυτό όμως δεν εμποδίζει την συνεργασία με οποιαδήποτε Περιφέρεια ή Δήμο της Ελλάδας και της ΕΕ αλλά και εκτός αυτής.

Η απάντηση στην ερώτηση, τι είναι εκείνο που προσφέρει ή μπορεί να προσφέρει στα μέλη της ο ΕΟΕΣ Εύξεινη Πόλη και γιατί μία αυτοδιοικητική δομή να  επιδιώξει να γίνει μέλος της είναι:
          Γιατί διαθέτει τεχνογνωσία στην υποβολή προτάσεων για την εξασφάλιση χρηματοδότησης από όλα τα σχετικά (με την Τοπική Αυτοδιοίκηση) χρηματοδοτικά εργαλεία.
          Γιατί διαθέτει διαχειριστική επάρκεια Τύπου Β’
          Γιατί διαθέτει την τεχνογνωσία να συντονίσει και να διαχειριστεί συγχρηματοδοτούμενα έργα για όλους τους τομείς που αφορούν στην τοπική ανάπτυξη (Περιβάλλον, Πολιτισμός, Τουρισμός, Απασχόληση, Αγροτικός Τομέας)
          Γιατί μελετά τις πιο επιτυχημένες πρακτικές που εφαρμόζονται στην Ευρώπη, όσον αφορά στην Κοινωνική, Περιβαλλοντική, Πολιτιστική, Τουριστική και Αγροτική ανάπτυξη, μέσα από τις διακρατικές συνεργασίες που υλοποιεί από το 1995.
          Γιατί είναι εν δυνάμει Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης
          Γιατί μπορεί να παρέχει συνεχή ενημέρωση για χρηματοδοτικές ευκαιρίες
          Και γιατί υλοποιώντας έργα και μελέτες σε κάποιον από τους προαναφερθέντες τομείς επωφελούνται ταυτόχρονα όλα τα μέλη του δικτύου μέσα από τη διάχυση της πληροφορίας.

Κυρίες και Κύριοι

Πέρα όμως από την ενίσχυση της επίτευξης των αναπτυξιακών στόχων, που παρέχει στις Αυτοδιοικήσεις που είναι μέλη του, ο ΕΟΕΣ Εύξεινη Πόλη, ο θεσμός των ΕΟΕΣ θεωρείται πλέον επίσημα από την ΕΕ ότι:
-Συμβάλλει ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων της Συνθήκης της Λισσαβόνας.
-Αποτελεί θεσμικό εργαλείο για την εφαρμογή της Στρατηγικής 2020 βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα και  προωθώντας την ανταγωνιστικότητα και την βιωσιμότητα των δράσεων των Πόλεων και των Περιφερειών της  ΕΕ.
-Προάγει την  Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση, αφού όπως η ΕΕ αποδέχεται ότι: «δίνει τη δυνατότητα να συνεργάζονται θεσμοί διαφορετικών επιπέδων μέσα από μία επίσημη συνεργατική δομή.                         
Κάτι που δημιουργεί προσδοκίες αποτελεσματικών συνεργασιών και ενθαρρύνει τις Ευρωπαϊκές Περιφέρειες και Δήμους να παίξουν πρωτεύοντα ρόλο στην εφαρμογή των Ευρωπαϊκών πολιτικών και να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας Ευρώπης που θα διοικείται με ανοιχτές στην κοινωνία διαδικασίες, με κύρια χαρακτηριστικά την συμμετοχή, την υπευθυνότητα και την διαφάνεια.»

Κυρίες και Κύριοι
Τελειώνοντας θέλω να επισημάνω με έμφαση ότι η Χώρα μας, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι και κυρίως οι πολίτες υπομένουν - και είναι άγνωστο για πόσο ακόμη - τις επιπτώσεις μιας πολύ δύσκολης συγκυρίας.

Αυτό που είναι πραγματικά χρήσιμο να κάνουμε σε τέτοιες στιγμές, είναι να επωμιστούμε τις δικές μας ευθύνες,   και να συστρατευθούμε  σε μία προσπάθεια που να έχει τα χαρακτηριστικά εκείνα, που θα επιτρέπουν να την αποκαλούμε Εθνική.
Πρέπει να αξιοποιήσουμε κάθε Ευρωπαϊκό σχεδιασμό, κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο, κάθε μορφή συνέργειας, ώστε να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη των Πόλεων , των Περιφερειών μας και της Χώρας μας.

Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτός   είναι ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ δρόμος που θα οδηγήσει σε καλύτερες μέρες,  εμάς ή τουλάχιστον τα παιδιά μας.

Σας ευχαριστώ.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ