Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014

Συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τη μεταφορά των μαθητών και λήψη απόφασης για τα διόδια στην Αττική και την υλοποίηση του Προγράμματος για την καταγραφή της Παιδικής Φτώχειας

Το θέμα της μεταφοράς των μαθητών των ειδικών και μουσικών σχολείων, και ιδιαίτερα στα Γυμνάσια – Λύκεια της Λούτσας – Αρτέμιδας, συζητήθηκε κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου, μετά από σχετικό αίτημα για εκτός ημερήσιας διάταξης συζήτηση της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση» και της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Σπάτων-Αρτέμιδας. Στη συζήτηση μετείχε, μεταξύ άλλων, και ο Πρόεδρος του 15μελους Συμβουλίου του Λυκείου της Αρτέμιδας, καθώς επίσης ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων των σχολείων των παραπάνω περιοχών.

Στη συνέχεια, ακολούθησε εκτενής συζήτηση για το θέμα των διοδίων στην Αττική. Αφορμή αποτέλεσε η συζήτηση για τη λήψη απόφασης για την κατασκευή και λειτουργία των πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης, Αγίου Στεφάνου και Μαλακάσας, καθώς επίσης και η αρνητική γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου «Κατασκευή και λειτουργία συνοδών έργων του ΠΑΘΕ - Τμήμα 'Μεταμόρφωση – Υλίκη' και συγκεκριμένα του ανισόπεδου κόμβου Κηφισιάς και του ανισόπεδου κόμβου των πλευρικών διοδίων Βαρυμπόμπης και πλευρικών διοδίων Αγίου Στεφάνου και της Περιφέρειας Αττικής».

Για το συγκεκριμένο θέμα το Σώμα γνωμοδότησε αρνητικά επί της ΜΠΕ και ζήτησε ειδικά για τον Κόμβο Καλυφτάκη να επιστραφεί η Μελέτη και να επανέλθει στο Περιφερειακό Συμβούλιο με νέα Μελέτη, η οποία δεν θα είναι συνδεδεμένη με την εγκατάσταση πλευρικών σταθμών διοδίων. Επίσης, το Συμβούλιο προχώρησε, κατά πλειοψηφία, σε σχετικό σχέδιο απόφασης, το οποίο εισηγήθηκε η αρμόδια Περιφερειακή Σύμβουλος, κ. Ιωάννα Στεργίου. Ακολουθεί το σχετικό κείμενο:

«Το Περιφερειακό Συμβούλιο συντάσσεται στο πλευρό των δημοτικών Αρχών, των κατοίκων και του κινήματος για την απομάκρυνση των διοδίων από την Αττική:
- Λέμε 'όχι' στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγ. Στεφάνου, αλλά και σε κάθε προσπάθεια για νέα διόδια στο Εθνικό δίκτυο που είναι στην Περιφέρεια Αττικής
- Ζητάμε την απομάκρυνση των ήδη εγκαταστημένων διοδίων εντός του Νομού Αττικής, καθώς η μη ύπαρξη ασφαλούς και ολοκληρωμένου δικτύου παραδρόμων καθιστά τη χρήση των Εθνικών Οδών υποχρεωτική για τις αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και εργαζομένων της Αττικής
- Απαιτούμε τη ριζική αναθεώρηση ή κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών μας δρόμων, διότι και οι δρόμοι είναι και πρέπει να παραμείνουν δημόσιο κοινωνικό αγαθό χωρίς διόδια
- Στο πλαίσιο εφαρμογής του Κράτους Δικαίου ζητάμε να σταματήσουν όλες οι ποινικές και οικονομικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον πολιτών και αιρετών δημάρχων, δημοτικών συμβούλων κλπ, που συμμετέχουν στα κινήματα ενάντια στα διόδια και τασσόμαστε στο πλευρό τους
- Αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας Παναττικής Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα για να φύγουν τα διόδια από την Αττική. Στο πλαίσιο αυτό προτείνουμε την πραγματοποίηση συνάντησης μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας, του αρμόδιου Υπουργείου με εκπροσώπους Διαπαραταξιακής Επιτροπής του Περιφερειακού Συμβουλίου και των Δημοτικών Αρχών της Βορειοανατολικής Αττικής
- Υποστηρίζουμε τη σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης για τη μέτρηση των ατμοσφαιρικών ρύπων στις περιοχές που σχεδιάζεται η εγκατάσταση σταθμών διοδίων
- Συμμετέχουμε σε όλες τις κινητοποιήσεις των Δήμων, των κατοίκων και των φορέων της Αττικής».
Οι παρατάξεις «Αττική», «180ο Μοίρες – Η Αττική αλλάζει πρόσωπο» και «Λαϊκή Συσπείρωση» κατέθεσαν δικά τους ψηφίσματα. Να σημειωθεί ότι οι παρατάξεις «Αττική» και «180ο Μοίρες» κατέθεσαν κοινό κείμενο ψηφίσματος, ενώ το ψήφισμα της «Λαϊκής Συσπείρωσης» ψήφισαν οι παρατάξεις: «Λαϊκή Συσπείρωση», «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική – Ανταρσία σε Κυβέρνηση – Ε.Ε. – ΔΝΤ», «Ελληνική Αυγή» και «Αττική, Συμμέτοχοι στο Αύριο – Παύλος Χαϊκάλης».

Τέλος, κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε η συμμετοχή της Περιφέρειας Αττική στο Πρόγραμμα με τίτλο: «Κατάρτιση και τεκμηρίωση δείκτη παιδικής φτώχειας, ως εργαλείου αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού και εφαρμογής του για τον προσδιορισμό της παιδικής φτώχειας στην Περιφέρεια Αττικής». Το Πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματική ενότητα: «Τοπικές και Περιφερειακές πρωτοβουλίες για τη μείωση των εθνικών ανισοτήτων και την προώθηση της κοινωνικής ενσωμάτωσης» και θα έχει διάρκεια 12 μήνες. Το θέμα εισηγήθηκε η Αντιπεριφερειάρχης Κοινωνικής Πολιτικής, κα Κατερίνα Θανοπούλου.

Κατά του Προγράμματος τάχθηκαν οι παρατάξεις «Λαϊκή Συσπείρωση» και «Ελληνική Αυγή», ενώ λευκό ψήφισε η παράταξη «Αττική – Συμμέτοχοι στο Αύριο». Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κατήγγειλαν τη διοίκηση της Περιφέρειας και την πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου «γιατί απλόχερα δίνει 200.000 € σε κάποιον, που θα κάνει μια θεωρητική μελέτη χωρίς πρακτική αξία και από αυτά δεν δίνεται ούτε ένα ευρώ, γι' αυτούς που τα έχουν ανάγκη».

ΒΑΣΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΡΤΕΜΙΔΑΣ - ΛΟΥΤΣΑΣ

«Λαϊκή Συσπείρωση»: «Να αξιοποιηθεί το αποθεματικό ταμείο της Περιφέρειας για να ξεκινήσουν οι μεταφορές των μαθητών»

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση», επέρριψαν τις ευθύνες στην Κυβέρνηση, αλλά και στην Περιφερειακή Αρχή για «το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί με τη μεταφορά των μαθητών» και επισήμαναν «τη μετάθεση της ευθύνης από τον ένα στον άλλο που έχει ως αποτέλεσμα τη συνέχιση της ταλαιπωρίας των μαθητών και των οικογενειών τους και σημείωσαν, όπως είχαν κάνει και παλιότερα, ότι έπρεπε να αξιοποιηθεί και το αποθεματικό ταμείο της Περιφέρειας, ώστε να έχουν ξεκινήσει ήδη οι μεταφορές των μαθητών.

Αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής, Π. Φιλίππου: «Τεχνικής φύσης το πρόβλημα αλλά και βαθύτατα πολιτικό. Εκβιάζουν οι μεταφορείς για να πετύχουν μεγαλύτερες τιμές»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής, Πέτρος Φιλίππου, κατά την τοποθέτησή του τόνισε ότι «το θέμα έπρεπε να είχε λυθεί χθες. Το πρόβλημα δεν υφίσταται μόνο στα σχολεία της Αρτέμιδος, αλλά και στον Ωρωπό, καθώς και σε άλλες περιοχές της Ανατολικής Αττικής. Έχουμε κάνει υπερπροσπάθεια. Έχουμε κάνει μέχρι στιγμής 6-7 διαπραγματεύσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν μας δίνουν προσφορές. Έχω τις περσινές τιμές των δρομολογίων της Αρτέμιδος. Είναι ίδιες. Πέρσι δέχτηκαν. Φέτος όχι. Πρόκειται για εκβιασμό, προκειμένου να πετύχουν μεγαλύτερες τιμές. Ένα άλλο φαινόμενο που παρατηρήθηκε είναι ότι σε αρκετά σχολεία που έχουν δώσει προσφορά και ξεκίνησαν τα δρομολόγια, τελικά τα εγκαταλείπουν οι μεταφορείς. Το ουσιαστικό είναι ότι μέχρι το Φεβρουάριο πρέπει να φέρουμε νέα πρόταση νόμου για το πώς θα πρέπει να γίνονται τα δρομολόγια και να την καταθέσουμε στο Υπουργείο, ώστε να λυθεί το πρόβλημα οριστικά. Εμείς από την πλευρά μας καταφέραμε να λύσουμε το θέμα σε ποσοστό 95%, παρ' ό,τι ήταν ένα πρόβλημα που το βρήκαμε από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Ευχαριστώ τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων για τη συνεργασία και το διάλογο. Αύριο θα κάνουμε και νέα προσπάθεια για να λυθεί το θέμα, το οποίο είναι τεχνικής φύσεως αλλά και βαθύτατα πολιτικό».

Πρόεδρος 15μελους στο Λύκειο της Αρτέμιδας, Δημ. Φωτίου: «Έχουμε κάνει καταλήψεις και πορείες, αλλά έχουν φτάσει τα Χριστούγεννα και το πρόβλημα δεν έχει λυθεί»

Από την πλευρά των μαθητών, ο Πρόεδρος του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου του Λυκείου Αρτέμιδος, Δημήτρης Φωτίου, κατά την τοποθέτησή του, αφού επεσήμανε τις δυσκολίες και τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι μαθητές κατά τη μεταφορά τους στα σχολεία τους, ζήτησε να ξεκινήσουν τα δρομολόγια για τη μετακίνησή τους από και προς το σχολείο με ασφάλεια. 

Επίσης, τόνισε ότι «θα πρέπει να ξέρετε ότι τις πρώτες ώρες αργούμε στο μάθημα, αφού δεν υπάρχουν λεωφορεία, καθώς και όταν σχολάμε αναγκαζόμαστε να παίρνουμε το αστικό λεωφορείο, που δεν διευκολύνει καθόλου, με αποτέλεσμα να καθυστερούμε να επιστρέψουμε στο σπίτι, καθώς και πρέπει καθημερινά να πληρώνουμε εισιτήριο, για να μην έχουμε το φόβο των ελεγκτών. Έχουν γίνει αρκετές καταλήψεις και πορείες γι' αυτό το λόγο αλλά έχουν φτάσει τα Χριστούγεννα κι ακόμη δεν έχει λυθεί το πρόβλημα».

Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Αρτέμιδας, Παναγιώτης Παλαβός: «Εμείς ως γονείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να λύσουμε μόνοι μας το πρόβλημα. Η Περιφέρεια πρέπει να το λύσει εξαντλώντας όλα τα μέσα»
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Αρτέμιδας, Παναγιώτης Παλαβός κατά την τοποθέτησή του, τόνισε ότι θα πρέπει να υπάρχει δημόσιος στόλος σχολικών λεωφορείων, ώστε να λυθεί οριστικά το πρόβλημα της μετακίνησης των μαθητών. Ακόμη επεσήμανε τους κινδύνους που διατρέχουν καθημερινά οι μαθητές για να πάνε στο σχολείο μόνοι τους και επεσήμανε ότι «το πρόβλημά αυτό έπρεπε να είχε λυθεί χθες. Εμείς οι γονείς δεν έχουμε τη δυνατότητα να λύσουμε μόνοι μας αυτό το πρόβλημα. Η δυνατότητά μας είναι να αγωνιζόμαστε, να παλεύουμε και να πιέζουμε. Από την Περιφέρεια ζητούμε – γιατί είναι δική της η ευθύνη – να επιλύσει το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών, εξαντλώντας όλα τα μέσα, είτε έχουν να κάνουν με την Περιφέρεια, είτε έχουν να κάνουν με το Υπουργείο Εσωτερικών. Με θέληση και διάθεση θα βρείτε τη λύση, γιατί κάθε μέρα που περνάει και πηγαινοέρχονται οι μαθητές στο σχολείο μόνοι τους, θα θρηνήσουμε θύματα».
Δήμαρχος Ωρωπού Θωμάς Ρούσσης: «Ο Δήμος θα πρέπει να μετέχει στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση της μεταφοράς των μαθητών»
Παίρνοντας το λόγο, ο Δήμαρχος Ωρωπού Θωμάς Ρούσσης σημείωσε: «Ο Δήμος θα πρέπει να μετέχει τόσο στο σχεδιασμό της μεταφοράς των μαθητών, όσο και στην ίδια τη μεταφορά τους, αφού οι Δήμοι γνωρίζουν καλύτερα τους δρόμους της περιοχής τους και τις ιδιαιτερότητες που αυτοί έχουν».

«Αττική», Χάρης Δαμάσκος: «Να εξετασθεί η δυνατότητα να γίνονται και διπλές μεταφορές από τον ίδιο μεταφορέα, ως λύση ανάγκης για το εξάμηνο που έρχεται. Στηρίζουμε όποιον τρόπο επιλέξετε, που θα οδηγούσε σύντομα στην άμεση διευθέτηση του θέματος»

Ο εκπρόσωπος της παράταξης «Αττική», Χάρης Δαμάσκος, αφού συνεχάρη τον Πρόεδρο του 15μελούς του Λυκείου Αρτέμιδος που τοποθετήθηκε στο θέμα, λέγοντας «είναι χαρά μας να έχουμε τέτοιους εκπροσώπους των μαθητών, που θέτουν τα προβλήματά τους με τρόπο σωστό και τεκμηριωμένο, δείχνοντας ταυτόχρονα τον απαραίτητο σεβασμό στο Συμβούλιο», υπογράμμισε ότι «έχουμε και τη διάθεση και τη θέληση να μεταφέρονται οι μαθητές στο σχολείο τους με ασφάλεια, τηρώντας το προγραμματισμένο τους ωράριο. Πρέπει να εξασφαλίσουμε στους γονείς τους, που οι περισσότεροι είναι εργαζόμενοι, την απρόσκοπτη και ασφαλή μεταφορά των παιδιών τους».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο προβληματικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη μεταφορά των μαθητών και τόνισε χαρακτηριστικά ότι «στην πραγματικότητα είναι πολύ λίγες οι εταιρείες και οι επαγγελματίες που μπορούν να ανταποκριθούν στις προδιαγραφές που τίθενται από την προκήρυξη, καθότι οι περισσότεροι διαθέτουν μικρό αριθμό μεταφορικών μέσων. Στα πλαίσια όμως του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις μεταφορές μαθητών ίσως θα μπορούσαμε να εξετάσουμε τη δυνατότητα να γίνονται και διπλές μεταφορές από τον ίδιο μεταφορέα, ως λύση ανάγκης για το εξάμηνο που έρχεται. Αν δεν υπάρχει νομοθετική σύγκρουση σε αυτό, θα πρέπει να εξετάσουμε όποια δυνατότητα έχουμε να μεταφέρουμε τα παιδιά με ασφάλεια προς και από το σχολείο». Τέλος, συντάχθηκε με την άποψη των Δημάρχων, ότι δηλαδή η αρμοδιότητα της μεταφοράς των μαθητών θα πρέπει να είναι στους Δήμους «που γνωρίζουν τα σχολεία και τους μαθητές, που ξέρουν τις πραγματικές ανάγκες, γιατί ας μην ξεχνάμε ότι δημόσιο χρήμα δαπανάται και πρέπει να δαπανάται με ορθολογικό τρόπο». Τέλος δήλωσε ότι «Στηρίζουμε όποιον τρόπο επιλέξετε, που θα οδηγούσε σύντομα στην άμεση διευθέτηση του τόσο σοβαρού αυτού θέματος».

«180ο – Η Αττική αλλάζει πρόσωπο», Πάρης Ευαγγελίου: «Πρέπει να δείξουμε κοινωνική ευαισθησία και να λύσουμε τα προβλήματα παρέχοντας την απαραίτητη πολιτική στήριξη. Νόμος δίνει τη δυνατότητα στον Αντιπεριφερειάρχη για απευθείας διαπραγμάτευση»

Εκπροσωπώντας την παράταξη «180ο – Η Αττική αλλάζει πρόσωπο», ο κ. Πάρης Ευαγγελίου σημείωσε: «Το θέμα της μεταφοράς των μαθητών είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα, το οποίο στο παρελθόν και σε πολύ εύλογα χρονικά διαστήματα είχε λυθεί. Παρατηρούμε ένα πρόβλημα σε σχέση με τους διαγωνισμούς: παρότι το νομοθετικό πλαίσιο είναι προβληματικό, δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε Αντιπεριφερειάρχη να μπορέσει να προχωρήσει σε απευθείας διαπραγμάτευση. Από τη μεριά μας, ως Περιφέρεια, αυτό που θέλουμε να κάνουμε είναι ακόμα και εκεί που ο νόμος μπορεί να μην καλύπτει 100% την όλη διαδικασία, να παρέμβουμε με την πολιτική στήριξη, έτσι ώστε, μέσω της Οικονομικής Επιτροπής, αυτές οι αντιξοότητες και αυτά τα προβλήματα να λύνονται». Τέλος, κλείνοντας ο κ. Ευαγγελίου σημείωσε: «Όσον αφορά στο θέμα της μεταφοράς προς τους δήμους που έθεσε και ο δήμαρχος ο κ. Ρούσσης, είμαστε υπέρ και ο 'Καλλικράτης' το προβλέπει ως διαδικασία. Έχει ωριμάσει πια το πεδίο, ώστε οι δήμοι να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν και μέσω διαγωνισμών να πάρουν την πρωτοβουλία. Θα ήθελα όμως να κάνω και μια ερώτηση προς την Περιφερειάρχη και τον Αντιπεριφερειάρχη Οικονομικών: πόσα ακόμα δρομολόγια μέχρι σήμερα δεν έχουν υλοποιηθεί; Γιατί δεν είναι μόνο η Αρτέμιδα το πρόβλημα. Εδώ πρέπει να δείξουμε κοινωνική ευαισθησία και να λύσουμε τα προβλήματα παρέχοντας, επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά, την απαραίτητη πολιτική στήριξη».

«Αττική – Συμμέτοχοι στο Αύριο», Κατερίνα Αδαμοπούλου: «Να μεταφερθεί η αρμοδιότητα στους Δήμους και να αυξηθεί το κόμιστρο»

Η κ. Κατερίνα Αδαμοπούλου από την παράταξη «Αττική – Συμμέτοχοι στο Αύριο», αφού υπενθύμισε στο Σώμα ότι το θέμα της μεταφοράς των μαθητών είναι μόνιμο και υπάρχει ως τέτοιο από την εποχή της Νομαρχίας Αθηνών τόνισε: «Ο μόνος ζημιωμένος από τη μη επίλυση του θέματος είναι ο Προϋπολογισμός της Περιφέρειας Αττικής. Είμαστε υπέρ του να μεταφερθεί η αρμοδιότητα στους Δήμους». Αναφερόμενη στους μεταφορείς σημείωσε ότι αυτοί αποτελούν ένα κλειστό κύκλωμα, ενώ ζήτησε από τη Διοίκηση της Περιφέρειας να είναι περισσότερο αυστηρή με το χρονοδιάγραμμα και τη δυνατότητα μεγαλύτερης συμμετοχής των μεταφορέων στους διαγωνισμούς. Τέλος σχετικά με το κόμιστρο ζήτησε την αύξησή του.

«Ανάσα για την Οικολογία», Αντώνης Γάκης: «Να σταματήσει ο εκβιασμός των κακών επαγγελματιών του χώρου των σχολικών μεταφορών. Η αρμοδιότητα να μεταφερθεί στους Δήμους»
Ο επικεφαλής της παράταξης «Ανάσα για την Οικολογία», κ. Αντώνης Γάκης τοποθετήθηκε λέγοντας ότι «παρόλο που γνωρίζουμε τις αγωνιώδεις προσπάθειες την Περιφερειακής Αρχής για την οριστική λύση του ζητήματος, πρέπει άμεσα να αποφασίσουμε γενναία ότι πρέπει να σταματήσει ο εκβιασμός των κακών επαγγελματιών του χώρου των σχολικών μεταφορών. Η μεταφορά της αρμοδιότητας στους Δήμους και της διαδημοτικής μετακίνησης στην Περιφέρεια με τους αντίστοιχους πόρους, η δημιουργία δημόσιου φορέα μεταφορών με γνώμονα την ασφαλή και έγκαιρη μετακίνηση των παιδιών, τόσο όσον αφορά την αναμονή, όσο και κατά τη διάρκεια της μεταφοράς όλων των μαθητών είναι ένα δείγμα της παιδείας και του πολιτισμού μας».

«Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική, Ανταρσία σε Κυβέρνηση - ΕΕ-ΔΝΤ», Δέσποινα Κουτσούμπα: «Η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να αποκτήσει δικά της λεωφορεία, ώστε να μην εξαρτάται από οποιονδήποτε ιδιώτη ιδιοκτήτη
Η επικεφαλής της παράταξης «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική, Ανταρσία σε Κυβέρνηση - ΕΕ-ΔΝΤ», κ. Δέσποινα Κουτσούμπα, στην τοποθέτησή της επεσήμανε ότι «Αποδεικνύεται ότι μόνο η κατεύθυνση για ένα δημόσιο σύστημα μεταφοράς μαθητών μπορεί να λύσει οριστικά το πρόβλημα. Επανέρχομαι στην πρόταση που σας έκανα στη συζήτηση του προϋπολογισμού: Η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να αποκτήσει δικά της λεωφορεία, ώστε να μην εξαρτάται από οποιονδήποτε ιδιώτη ιδιοκτήτη».

Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής, Γιάννης Βασιλείου: «Ως Περιφέρεια έχουμε περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης»
Ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής, κ. Γιάννης Βασιλείου ενημέρωσε το Συμβούλιο ότι και στη δική του Περιφερειακή Ενότητα υπάρχουν 15 δρομολόγια (ισοδυναμούν με 500 έως 600 μαθητές), τα οποία βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα. «Είναι φανερό ότι δεν μπορούμε να παρέμβουμε. Δεχόμαστε τη δικαιολογημένη αγανάκτηση των γονέων και των κηδεμόνων των μαθητών, έχουμε όμως περιορισμένη δυνατότητα παρέμβασης», ενώ σημείωσε ότι χρειάζεται να υπάρξει ένας γενικότερος σχεδιασμός «βάσει των προτάσεων των Δήμων και άλλων φορέων που γνωρίζουν τις ιδιαίτερες ανάγκες των τοπικών κοινωνιών».
Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών, Χρήστος Καραμάνος:
«Το σύστημα που παραλάβαμε δεν αλλάζει σε τρεις μήνες»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών κ. Χρήστος Καραμάνος, απαντώντας τόνισε: «Τα προβλήματα στον τόπο μας έχουν ουσιαστικές πολιτικές ρίζες. Υπήρξε τοποθέτηση που ρώτησε πώς είναι δυνατόν να φθάσουμε Δεκέμβριο και να μην έχουμε μεταφορά μαθητών στην Αρτέμιδα, στον Ωρωπό και αλλού. Και όμως είναι δυνατόν. Γιατί ήταν μια συγκεκριμένη πολιτική επιλογή, η οποία δρομολογήθηκε από την Κυβέρνηση και υιοθετήθηκε και από το προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο. Η Συγκυβέρνηση δούλεψε για να δημιουργηθεί αυτό το πρόβλημα που έχουμε σήμερα. Πώς; Με την περίφημη τροπολογία του Ιουνίου 2013 που στην ουσία καταργεί μεγάλο μέρος της δημόσιας μαζικής μεταφοράς. Και δεύτερον, φέτος, για πρώτη φορά, ήρθε να εφαρμόσει το σύνολο της τροπολογίας αυτής. Επιπλέον αυτού επέβαλε να γίνουν τελευταία στιγμή οι διαγωνισμοί. Γιατί δεν μπορούσαν να γίνουν νωρίτερα οι διαγωνισμοί δηλαδή Μάιο ή Ιούνιο; Έπρεπε να αρχίσουν Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο;».
«Αυτή την κατάσταση παραλάβαμε. Ήταν μια σχεδιασμένη επιλογή για να πάνε λιγότερα παιδιά σχολείο με τη δημόσια μεταφορά. Το ΠΕΣΥ στις 27/3 πήρε μια απόφαση που προέβλεπε από τους 17.000 μαθητές που θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν, μόνο οι 10.500 να πάνε με δημόσια μεταφορά. 

Η απόφαση είναι συγκεκριμένη: 10.500 παιδιά μόνο!», σημείωσε ο κ. Καραμάνος.
Και συνέχισε: «Υπάρχει συγκεκριμένη πολιτική ευθύνη και σχεδιασμός. Εμείς αγωνιστήκαμε για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πολιτική και με την πίεσή μας το Υπουργείο έφερε τροπολογία το Σεπτέμβρη για να πάνε 3.000 παιδιά παραπάνω με δημόσια μεταφορά».
«Το σύστημα που παραλάβαμε δεν αλλάζει σε τρεις μήνες. Είναι σύστημα παράλογο, υπερσυγκεντρωτικό, ανώμαλο, μας εκθέτει σε εκβιασμούς, υπερ-γραφειοκρατικό, αναξιόπιστο και ανασφαλές για τη μεταφορά των παιδιών», επεσήμανε ο Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών.
Για λίγο ακόμη, σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο είμαστε υποχρεωμένοι να λειτουργούμε. Ελπίζω σε λίγες εβδομάδες αυτό το ασφυκτικό πολιτικό πλαίσιο να έχει αλλάξει ριζικά. Επί της συγκεκριμένης περίπτωσης, αύριο προχωράμε σε σύσκεψη. Καλούμε τους γονείς, κάποιο εκπρόσωπο από το 15μελές, τη Διεύθυνση του Σχολείου, το Δήμαρχο της περιοχής και τους μεταφορείς που έχουν δρομολόγια στη γύρω περιοχή, προκειμένου να βρεθεί λύση στο πρόβλημα».

ΒΑΣΙΚΕΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΟΔΙΑ

Περιφερειακή Σύμβουλος, Ιωάννα Στεργίου: «Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν μετατραπεί από δημόσιο κοινωνικό αγαθό στρατηγικής σημασίας σε εμπόρευμα-μέσο κερδοσκοπίας εργολάβων και τραπεζών»

Εισηγούμενη το θέμα η Περιφερειακή Σύμβουλος κ. Ιωάννα Στεργίου παρουσίασε το ιστορικό των συμβάσεων παραχώρησης του εθνικού οδικού δικτύου επισημαίνοντας: «Το 2007 κυρώθηκαν με Νόμο που ψηφίστηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο από τη Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ οι πέντε συμβάσεις παραχώρησης του εθνικού οδικού δικτύου σε πολυεθνικές κοινοπραξίες τεχνικών εταιρειών (ελληνικές, ισπανικές, γαλλικές και γερμανικές). Με τις συμβάσεις αυτές ανατέθηκε στους εργολάβους η εκμετάλλευση, λειτουργία και συντήρηση του μεγαλύτερου μέρους των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων για 35 χρόνια, καθώς και η κατασκευή νέων τμημάτων. Οι συμβάσεις παραχώρησης ήταν το πρώτο μικρό 'μνημόνιο', προάγγελος των μνημονίων που ακολούθησαν με την εφαρμογή του δόγματος του σοκ στην πατρίδα μας. Με τις συμβάσεις αυτές δικαιώθηκε για άλλη μια φορά ο χαρακτηρισμός για τη χώρα μας, ως ο παράδεισος των μεγαλοεργολάβων τεχνικών έργων. Μελετώντας τα προβλεπόμενα, αλλά και βιώνοντας τα αποτελέσματα της εφαρμογής αυτών, μπορούμε να τις χαρακτηρίσουμε ληστρικές και αποικιοκρατικές. Από το 2009 στο εθνικό οδικό μας δίκτυο οι σταθμοί είσπραξης διοδίων άρχισαν να ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και τα τέλη διοδίων να αυξάνονται έως και 300%».

Στη συνέχεια η κυρία Στεργίου αναφερόμενη στη Βορειοανατολική Αττική σημείωσε: «Ιδιαίτερα στη Β.Α. Αττική, που παραμένει κυριολεκτικά αποκλεισμένη, με το Δήμο Ωρωπού να έχει μέσα στα όρια του 8 σταθμούς διοδίων (!), οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι κι οι επισκέπτες, υποχρεώνονται για την καθημερινή τους μετακίνηση, είτε να πληρώνουν δυο μισθούς το χρόνο σε διόδια, είτε να ταλαιπωρούνται εξωφρενικά και να ρισκάρουν τις ζωές τους κυριολεκτικά στους επικίνδυνους καρόδρομους-παράδρομους. Στο τμήμα της Ε.Ο από Μεταμόρφωση μέχρι τα όρια του Νομού Αττικής η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει εκτός από τους ήδη εγκατεστημένους σε Αφίδνες, Καπανδρίτι, Μαλακάσα, Αυλώνα, την εγκατάσταση άλλων 8 σταθμών διοδίων σε Μεταμόρφωση, κόμβο Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη και Αγ. Στέφανο».

«Είναι δε σήμερα μετά και τις τελευταίες κατά 60% αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, αφόρητη και άκρως επικίνδυνη με καθημερινά ατυχήματα, η κυκλοφορία στον ημιτελή και ακατάλληλο παράδρομο, όπου συνωστίζονται φορτηγά και νταλίκες για να αποφύγουν τα διόδια. Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν μετατραπεί από δημόσιο κοινωνικό αγαθό στρατηγικής σημασίας σε εμπόρευμα-μέσο κερδοσκοπίας εργολάβων και τραπεζών. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι ταυτόχρονα, με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων, υλοποιείται το σχέδιο απαξίωσης του σιδηροδρόμου, με υποβάθμιση των υπηρεσιών και κατάργηση δρομολογίων και γραμμών που εξυπηρετούσαν τη Β.Α. Αττική. Είμαστε η μόνη ευρωπαϊκή χώρα όπου -κατά παράβαση και των κοινοτικών οδηγιών- επιβάλλονται διόδια προκαταβολικά σε υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους, δηλαδή επικίνδυνους δρόμους-εργοτάξια, με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (βλ. δρόμος Κορίνθου – Πατρών, Τέμπη Θεσσαλίας, κ.λπ.). Είμαστε η μόνη χώρα που οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για τις καθημερινές τους μετακινήσεις με ετήσια επιβάρυνση τουλάχιστον 2 μισθούς όταν μάλιστα δεν υπάρχει αξιόπιστη εναλλακτική λύση», τόνισε, μεταξύ άλλων, η Περιφερειακή Σύμβουλος.

Και κλείνοντας την εισήγησή της η κυρία Στεργίου επεσήμανε: «Είμαστε η μόνη χώρα όπου επιβάλλονται διόδια σε έτοιμους δρόμους που τους πληρώναμε επί χρόνια, με σκοπό να κατασκευαστούν άλλοι αυτοκινητόδρομοι, σε άλλη περιοχή της χώρας. Είμαστε η χώρα με το ήδη ακριβότερο κόστος κατασκευής αυτοκινητόδρομου ανά χιλιόμετρο και με τις συμβάσεις αυτές καλούμαστε να πληρώσουμε κόστος πολλαπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Είμαστε η χώρα όπου οι εργολάβοι αναλαμβάνουν τα έργα με ίδια κεφάλαια χρηματοδότησης που δεν ξεπερνούν το 10% του προϋπολογισμού και τα έργα πληρώνονται από την προείσπραξη των διοδίων, τα δάνεια και το Δημόσιο. Σύμφωνα με αυτές τις συμβάσεις, τα έργα δεν ελέγχονται από υπηρεσίες επίβλεψης του Δημοσίου, αλλά καθήκοντα ελέγχου, επίβλεψης πιστοποιήσεων και αδειοδοτήσεων αναλαμβάνει ο "ανεξάρτητος μηχανικός", δηλαδή άλλη μια τεχνική εταιρεία, της οποίας τα συμφέροντα θα μπορούσαν -χωρίς αντικειμενική δέσμευση- να ταυτίζονται με αυτά της ελεγχόμενης εταιρείας. Το πρόβλημα αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο από την προγραμματισμένη κατασκευή νέων σταθμών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο. Μετά την κατάθεση στην Περιφέρεια των ΜΠΕ για την κατασκευή των πλευρικών διοδίων σε Βαρυπόμπη και Αγ.Στέφανο ,που και το 2009 είχε επιχειρηθεί να γίνει, αλλά κάτω από τη λαική αντίδραση και την ανάπτυξη του κινήματος κατά των διοδίων, δεν προχώρησε, οι Δήμαρχοι και τα Δημοτικά Συμβούλια των τριών δήμων Κηφισιάς, Διονύσου και Ωρωπού και η Συντονιστική Επιτροπή κατοίκων και φορέων Β.Α. Αττικής ενάντια στα διόδια, προχώρησαν σε κοινό μέτωπο αγώνα».

Δήμαρχος Κηφισιάς, Γιώργος Θωμάκος: «Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι εμπαιγμός. Είμαστε αντίθετοι στο προφανές, το άδικο και το παράλογο των διοδίων»
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Δήμαρχος Κηφισιάς κ. Γιώργος Θωμάκος ο οποίος σημείωσε: «Ήρθαμε να διατρανώσουμε και με την παρουσία μας την αντίθεσή μας στο προφανές, το άδικο, στο παράλογο, τόσο περιβαλλοντικά, όσο και οικονομικά για τους κατοίκους της Βορειοανατολικής Αττικής. Σε ό,τι αφορά τη ΜΠΕ, έχουμε αποστείλει εγκαίρως το αποτέλεσμα μιας ομάδας εργασίας τεχνοκρατών που συγκροτήθηκε στο Δήμο Κηφισιάς, από μηχανικούς, περιβαλλοντολόγους, ενεργούς πολίτες και εκπροσώπους συλλόγων», ενώ αναφερόμενος στη ΜΠΕ που έχει κατατεθεί στο Περιφερειακό Συμβούλιο τόνισε: «Η συγκεκριμένη μελέτη που συζητάτε σήμερα αποτελεί κυριολεκτικά εμπαιγμό διότι δεν ανταποκρίνεται καθόλου στις πραγματικές επιπτώσεις από την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στον οικιστικό ιστό των πόλεων, ειδικά της Κηφισιάς, της Ν. Ερυθραίας και της Εκάλης με απογεγραμμένο πληθυσμό 71.000 κατοίκους, αλλά πραγματικό κοντά στις 100.000».
Στη συνέχεια αναφερόμενος στις επιπτώσεις από την εγκατάσταση των διοδίων επεσήμανε: «Θα σημάνει προφανή περιβαλλοντική υποβάθμιση, ταλαιπωρία των κατοίκων, αύξηση της κυκλοφορίας, προφανή κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων. Η προσπάθεια των συμπολιτών μας να αποφύγουν τα διόδια, θα οδηγήσει σε κυκλοφοριακή υπερφόρτωση του πυκνοκατοικημένου ιστού. Επίσης, είναι άγνωστο, αλλά σε εμάς πολύ γνωστό, πόσο θα επιβαρυνθεί η κυκλοφορία από ένα έργο που αφορά τον αποχετευτικό αγωγό της Εκάλης, ο οποίος θα δεσμεύσει τη Λ. Θησέως που είναι βασικός άξονας κυκλοφορίας. Πρακτικά από το Φεβρουάριο και για όλο το 2015 η Λ. Θησέως πρακτικά δεν θα υπάρχει. Άρα έχουμε υπερτοπική και βαριά κυκλοφορία με διέλευση βαρέων οχημάτων μέσω αστικού ιστού», ενώ κλείνοντας την τοποθέτησή του σημείωσε: «Συντασσόμαστε και στοιχιζόμαστε με την Επιτροπή Αγώνα και θέλουμε να τονίσουμε ότι θα είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση. Ο αγώνας θα είναι διαρκής και ανυποχώρητος. Δεν θα διστάσουμε να μεταφέρουμε τις κινητοποιήσεις και στο κέντρο εκεί όπου λαμβάνονται οι αποφάσεις».

Δήμαρχος Διονύσου, Διονύσης Ζαμάνης: «Οι κάτοικοι του Δήμου μας μαζί με τους κατοίκους της Κηφισιάς και του Ωρωπού θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο για να μην τοποθετηθούν άλλα διόδια μέσα στην Αττική

Ο Δήμαρχος Διονύσου, κ. Διονύσης Ζαμάνης, αφού ευχαρίστησε το Σώμα για το χρόνο που του δόθηκε να κάνει την παρέμβασή του, τόνισε ότι «η Πολιτεία έχει αναλάβει δεσμεύσεις απέναντι στον παραχωρησιούχο. Απέναντι στο περιβάλλον και στους πολίτες όμως δεν έχει καμία δέσμευση; Σήμερα, βαρέα οχήματα προκειμένου να αποφύγουν τα μετωπικά διόδια των Αφιδνών, μπαίνουν στο οδικό δίκτυο του Δήμου Διονύσου και το επιβαρύνουν κυκλοφοριακά κατά 50%. Μετά τα προτεινόμενα διόδια στη Βαρυμπόμπη και στον Άγιο Στέφανο είναι βέβαιο ότι το φαινόμενο αυτό θα μετακυληθεί στον κεντρικό οδικό άξονα της Κηφισιάς και του Διονύσου κόντρα στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας που πρόσφατα εγκρίθηκε. Το αποτέλεσμα θα είναι να υπάρξει κυκλοφοριακή ασφυξία και άμεση και διαρκής υποβάθμιση όλων αυτών των περιοχών. Με τις τελευταίες αυξήσεις που έχουν γίνει στα διόδια, αλλά και τη δυνατότητα του παραχωρησιούχου να χαράσσει τιμολογιακή πολιτική θα γίνει ένας αυτοκινητόδρομος ακριβός, αλλά οι περιοχές θα υποβαθμίζονται. Δεν χρειάζεται κανείς να επιχειρηματολογεί για το αυτονόητο. Οι κάτοικοι του Διονύσου μαζί με τους κατοίκους των όμορων Δήμων της Κηφισιάς και του Ωρωπού θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο για να μην τοποθετηθούν άλλα διόδια μέσα στην Αττική. Θα αγωνιστούν για να σταματήσουν την περαιτέρω οικονομική αφαίμαξη, την περιβαλλοντική υποβάθμιση των περιοχών. Σε αυτή την αδικία για εμάς δεν υπάρχει άλλος δρόμος παρά μόνο ο ελεύθερος από διόδια δρόμος της εθνικής οδού τουλάχιστον εντός της Αττικής».

Δήμαρχος Ωρωπού, Θωμάς Ρούσσης: «Οι ανάγκες των κατοίκων της περιοχής μας δεν υπολογίζονται από τα αδηφάγα εργολαβικά συμφέροντα . Θα έπρεπε να συζητάμε για Μελέτη Κοινωνικών Επιπτώσεων και όχι Περιβαλλοντικών.

Ο Δήμαρχος Ωρωπού, κ. Θωμάς Ρούσσης, καταρχήν ζήτησε από το Περιφερειακό Συμβούλιο να προχωρήσει σε αρνητική γνωμοδότηση επί της ΜΠΕ. «Εδώ και χρόνια δίνουμε αγώνα κατά των διοδίων. Πρέπει να φύγουν και οι 8 σταθμοί που εδώ και χρόνια μαστίζουν και υποβαθμίζουν το Δήμο μας. Στις 12/02/2014 το προηγούμενο Περιφερειακό Συμβούλιο ψήφισε μία απόφαση για τη μεταφορά των διοδίων εκτός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής. Ε, και τι έγινε; Σήμερα οι ιδιωτικές εταιρείες και οι τράπεζες χρωστούν 3,5 εκ. ευρώ στο Δήμο μας από δημοτικά τέλη και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε γι' αυτό. Και είναι αυτοί οι ίδιοι που προχωρούν σε κατασχέσεις περιουσιών των κατοίκων που αρνούνται να πληρώσουν τα διόδια. Δεν θα είχε όμως καμία αξία σήμερα η αρνητική σας γνωμοδότηση, εάν δεν την στηρίξουμε με δυναμικές κινητοποιήσεις. Οι ανάγκες των κατοίκων της περιοχής μας δεν υπολογίζονται από τα αδηφάγα εργολαβικά συμφέροντα. Εδώ σήμερα θα έπρεπε να συζητάμε για Μελέτη Κοινωνικών Επιπτώσεων και όχι περιβαλλοντικών. Το στοίχημα που πρέπει όλοι να κερδίσουμε είναι να εμπνεύσουμε τους κατοίκους της Βορειοανατολικής Αττικής με ειρηνικές αλλά δυναμικές κινητοποιήσεις χωρίς κομματικές ταυτότητες αλλά με ενότητα. Μας έχουν κατηγορήσει ακόμα και για σύσταση συμμορίας, επειδή αγωνιζόμαστε κατά της εταιρείας ΝΕΑ ΟΔΟΣ. Σας θέλουμε δίπλα μας στους αγώνες μας».

Πρώην Δήμαρχος Ωρωπού, Γιάννης Οικονομάκος: «Πουθενά παγκοσμίως δεν υπάρχει παρόμοια αδικία με αυτή που βιώνουν οι δημότες μας»
Ο πρώην Δήμαρχος Ωρωπού, Γιάννης Οικονομάκος, στη σύντομη παρέμβασή του τόνισε ότι «τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια κάναμε πολλά πράγματα. Καταφέραμε οι δημότες του Ωρωπού να πληρώνουν την παλιά τιμή στα διόδια και όχι την τιμή με την αύξηση κατά 60% στον κόμβο των Αφιδνών. Στο Δήμο Ωρωπού συντελείται μια συνεχής αδικία για τους δημότες μας: δεν είναι δυνατόν να διανύσεις 4 με 5 χλμ και να πληρώνεις σα να διανύεις 40 με 50 χλμ. Δεν είναι δυνατόν τα απορριμματοφόρα του Δήμου να πληρώνουν ενδοδημοτικά διόδια. Πουθενά παγκοσμίως δεν υπάρχει παρόμοια αδικία με αυτή που βιώνουν οι δημότες μας». Τέλος, επεσήμανε ότι σε σχετική επερώτηση που έχουν καταθέσει 50 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δεν κάνουν αναφορά για κατάργηση των διοδίων.
Δημήτρης Κυργιαζόπουλος, εκπρόσωπος κινήματος Κηφισιάς: «Λέμε κατηγορηματικά 'όχι' στα διόδια. Ανεπίτρεπτη κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά η κατάσταση»
Ο κ. Δημήτρης Κυργιαζόπουλος, εκπρόσωπος των κατοίκων και κινημάτων Κηφισιάς, υπογράμμισε ότι «ασχολούμαι με το θέμα από το 2004 και δεν έχει βρεθεί λύση». Τέλος, προέτρεψε όλους να μην ενδώσουν σε υποβολιμαία συνένταξη. «Λέμε κατηγορηματικά 'όχι' στα διόδια. Η κατάσταση κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά είναι ανεπίτρεπτη, ενώ σημειώνεται σωρεία τροχαίων ατυχημάτων».

Χρήστος Παναγής, εκπρόσωπος κινήματος Ωρωπού: «Οι συμβάσεις παραχώρησης αποτελούν σκάνδαλο. Τα διόδια που πληρώνουμε είναι ίσως τα πιο ακριβά στον κόσμο»
Ο Χρήστος Παναγής, εκπρόσωπος κινήματος Ωρωπού, επεσήμανε ότι «είμαστε από τους χιλιάδες αποκλεισμένους του Ωρωπού, που θέλουμε να αποφύγουμε το «διοδιοχαράτσι». Αγανακτούμε και κινδυνεύουμε καθημερινά. Οι συμβάσεις παραχώρησης αποτελούν σκάνδαλο. Τα διόδια που πληρώνουμε είναι ίσως τα πιο ακριβά στον κόσμο. Οι δρόμοι είναι στρωμένοι με ευρώ. Όμως, οι δρόμοι θα πρέπει να παραμείνουν δημόσιο αγαθό και όχι μέσο κερδοσκοπίας. Είμαστε «διοδιοαποκλεισμένοι». Ως εδώ όμως. Ο παραλογισμός και η ληστεία πρέπει να σταματήσουν. Περιφέρεια Αττικής, Δήμοι και εκπρόσωποι του λαού πρέπει να βγουν μπροστά στον αγώνα απελευθέρωσης της Αττικής από τα διόδια – θηλιά. Να διώξουμε τα διόδια από τη ζωή μας μαζί με αυτούς που τα επέβαλαν».

«Αττική», Χάρης Δαμάσκος: «Στα διόδια δεν λέμε 'όχι' γενικά και αόριστα. Λέμε όμως ότι αυτά πρέπει να αφορούν στις υπεραστικές διαδρομές. Δεν πρέπει να κατασκευαστούν οι νέοι σταθμοί διοδίων, αλλά και οι ήδη εγκατεστημένοι σταθμοί πρέπει να μεταφερθούν στα όρια του Ν. Αττικής
Ο εκπρόσωπος της παράταξης «Αττική», Χάρης Δαμάσκος, στην τοποθέτησή του, επεσήμανε ότι «Η τεράστια οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας, έχει αλλάξει τα πάντα στην καθημερινότητα μας. Έχει αλλάξει τον τρόπο ζωής μας, τον τρόπο σκέψης μας, μας έχει κάνει να αναθεωρήσουμε συνολικά την στάση μας απέναντι σε πολλά πράγματα. Είναι μια κρίση που ταυτόχρονα μεταλλάσσεται σε κρίση κοινωνική, πολιτική, περιβαλλοντική, πολιτιστική, με οποίες δυσμενείς συνέπειες έχει αυτό για όλους μας. Είναι δυνατόν, το μόνο που δεν αλλάζει, να είναι αυτές οι περίφημες συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών;». Ενώ επιπλέον τόνισε ότι «Δεν μπορεί κανένας Υπουργός να επικαλείται ως δικαιολογία και να εμμένει σε μια σύμβαση, που το ελληνικό κράτος, δικαίως ή αδίκως, την υπέγραψε σε άλλες εποχές και να συνεχίζει να αγνοεί, αυτό που συμβαίνει γύρω του».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις σοβαρές επιπτώσεις της εγκατάστασης σταθμών διοδίων εντός του Ν. Αττικής στις τοπικές κοινωνίες, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το στραγγαλισμό των τοπικών κοινωνιών και την προσθήκη ενός νέου καθημερινού προβλήματος, στην ήδη δύσκολη ήδη ζωή μας, εμείς δεν μπορούμε να τον αποδεχθούμε. Ήδη η τουριστική και η εμπορική ζωή του Ωρωπού, έχει διαλυθεί μετά την τελευταία αύξηση των διοδίων», ενώ ολοκλήρωσε την άποψή του λέγοντας ότι «δεν είμαστε αρνητικοί στην τοποθέτηση διοδίων γενικά και αόριστα. Υπάρχουν σε όλες τις χώρες του κόσμου και προφανέστατα έχουν τη σημασία τους. Λέμε όμως, ότι τα διόδια αυτά πρέπει να αφορούν μόνο στις υπεραστικές διαδρομές. Ο πολίτης που πηγαίνει σπίτι του ή το παιδί του στο σχολείο, δεν έχει καμία λογική να πληρώνει διόδια. Δεν μπορούμε να πνίγουμε τους συμπολίτες μας».

Στη συνέχεια, αναφερόμενος στην Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, υπογράμμισε, ότι «Συζητάμε μια μελέτη, που εντοπισμένα εξετάζει τη χωροθέτηση των σταθμών, αγνοώντας τις κυκλοφοριακές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, που θα προκληθούν από την τοποθέτηση των σταθμών διοδίων. Συγχαρητήρια στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής, που ως όφειλε, αντιμετώπισε τη ΜΠΕ με τη συνολική της επίπτωση. Είναι απολύτως τεκμηριωμένη η αρνητική της εισήγηση».

Τέλος, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή του επισημαίνοντας, ότι «εμμένουμε στην προηγούμενη θέση του Περιφερειακού Συμβουλίου, που απορρίπτει την κατασκευή νέων σταθμών διοδίων και ζητούμε άμεσα να μεταφερθούν οι ήδη εγκατεστημένοι σταθμοί στα όρια του Ν. Αττικής. Θα είμαστε κοντά και στους συμπολίτες μας και συμπαραστεκόμαστε στον αγώνα των Δημάρχων που μας τίμησαν σήμερα με την παρουσία τους».

180ο - Η Αττική Αλλάζει Πρόσωπο», Γιώργος Κουμουτσάκος: «Είμαστε αντίθετοι σε κάθε άδικη επιβάρυνση των κατοίκων της Βορειοανατολικής Αττικής. Ο σχεδιασμός σταθμών διοδίων παραγνωρίζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις»

«Είμαστε αντίθετοι σε κάθε άδικη επιβάρυνση των κατοίκων της Βορειοανατολικής Αττικής», τόνισε στην ομιλία του ο επικεφαλής του συνδυασμού «180ο - Η Αττική Αλλάζει Πρόσωπο» κ. Γιώργος Κουμουτσάκος.
Ο κ. Κουμουτσάκος στην παρέμβασή του εξέφρασε τη συμπαράστασή του στα Δημοτικά Συμβούλια Ωρωπού, Διονύσου και Κηφισιάς, καθ' όλη τη διάρκεια των διεκδικήσεών τους, με σκοπό την επίλυση του προβλήματος κατά τρόπο οριστικό και δίκαιο.

Παράλληλα, κάλεσε την Πολιτεία, τα αρμόδια Υπουργεία και τις υπηρεσίες να ακούσουν τα αιτήματα των Δημοτικών αρχών, που εκφράζουν την ανησυχία των εκατοντάδων χιλιάδων δημοτών τους, και να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες.

Στη σχετική πρόταση Ψηφίσματος που υπέβαλε ο συνδυασμός του κ. Κουμουτσάκου ζητείται άμεση πραγματοποίηση συνάντησης μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, εκπροσώπων των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής, και των Δημοτικών αρχών της Βορειοανατολικής Αττικής, εντός των ορίων των οποίων σχεδιάζεται η λειτουργία διοδίων.

«Οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της βορειοανατολικής Αττικής υφίστανται ήδη καθημερινή ταλαιπωρία στις μετακινήσεις τους. Ο σχεδιασμός σταθμών διοδίων παραγνωρίζει τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις», σημείωσε ο κ. Κουμουτσάκος.

«Είναι παράλογη η επιβολή διοδίων σε μη υπεραστικό δίκτυο, δηλαδή σε δίκτυο με αστικά χαρακτηριστικά, εντός πολεοδομικού συγκροτήματος, το οποίο χρησιμοποιούν οι πολίτες για τις καθημερινές τους αστικές και διαδημοτικές μετακινήσεις», σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο.
Τέλος, «όπως επισημαίνουν τόσο οι αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας Αττικής, όσο και οι Δημοτικές αρχές για τα πλευρικά διόδια στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, η υποβληθείσα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων είναι – τουλάχιστον - ατελής. Δεν λαμβάνει υπόψη τις σαφώς δυσμενείς επιπτώσεις στο ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον. Εξάλλου, είναι πρακτικά αδύνατη η κατασκευή νέου ή η ουσιαστική βελτίωση του υπάρχοντος δικτύου παραδρόμων, που θα επέτρεπε τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της περιοχής, χωρίς αυτοί να υποχρεούνται στην πληρωμή διοδίων».

«Λαϊκή Συσπείρωση»: «Να μην υπάρχουν πουθενά διόδια, μέσα ή έξω από την Αττική. Εργαζόμενοι και λαϊκά στρώματα, ματώνουν από τη φοροληστεία και στο θέμα των μεταφορών προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων»

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης», σημείωσαν πως η κατασκευή διοδίων στις συγκεκριμένες περιοχές, είχε επιχειρηθεί να υλοποιηθεί πολλές φορές στο παρελθόν, αλλά προσέκρουσε στην καθολική αντίδραση του λαού που ζει και εργάζεται σε αυτές τις περιοχές. «Θέση της Λαϊκής Συσπείρωσης ήταν και είναι να μην υπάρχουν πουθενά διόδια, μέσα ή έξω από την Αττική» και τόνισαν πως οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα, ματώνουν από τη φοροληστεία και στο θέμα των μεταφορών προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, που είναι οι μόνοι που έχουν κερδίσει και κατά την κατασκευή και στη συνέχεια από την εκμετάλλευση των δρόμων μέσω των διοδίων. Επισήμαναν, πως τόσο οι προηγούμενες αυξήσεις των τιμών των διοδίων, όσο και η πρόθεση της εγκατάστασης νέων σε όλο το Εθνικό δίκτυο, έχουν ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση του κόστους μεταφοράς των εμπορευμάτων και την αύξηση του κόστους μετακίνησης των λαϊκών στρωμάτων και πως δεν πρέπει να περιοριστούμε στη διεκδίκηση για την κατάργησή τους μόνο στα όρια της Αττικής, αλλά να διεκδικήσουμε συνολική κατάργηση των διοδίων παντού.
Τέλος, η «Λαϊκή Συσπείρωση» κατέθεσε ψήφισμα, που μειοψήφησε, όπου μεταξύ άλλων τονιζόταν ότι:

1) Στηρίζει τον αγώνα των κατοίκων για κατάργηση των διοδίων στην Αττική και συντάσσεται στο πλευρό των δημοτικών Αρχών, των κατοίκων και του κινήματος για την κατάργηση τους
2) Είμαστε αντίθετοι στην τοποθέτηση νέων πλευρικών διοδίων στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου και σε κάθε προσπάθεια για νέα διόδια στην Αττική
3) Απαιτούμε την κατάργηση των συμβάσεων παραχώρησης των εθνικών δρόμων που είναι και πρέπει να παραμείνουν δημόσιο κοινωνικό αγαθό
4) Απαιτούμε να σταματήσουν όλες οι ποινικές και οικονομικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον όσων παλεύουν για την κατάργησή τους.

«Αττική – Συμμέτοχοι στο Αύριο», Χρ. Δανάκος: «Ο αγώνας για τη μη εγκατάσταση των πλευρικών διοδίων πρέπει να κλιμακωθεί. Άρση όμως και πολλών άλλων διοδίων»

Ο κ. Χριστόφορος Δανάκος από την «Αττική – Συμμέτοχοι στο Αύριο» επεσήμανε ότι η παράταξή του είναι κάθετα αντίθετη, με τα παράπλευρα διόδια «που θέλουν μέσω ανωνύμων εταιρειών να εφαρμόσουν» και πρόσθεσε «θέλουμε να σημειώσουμε ότι στα τέλη κυκλοφορίας συμπεριλαμβάνεται και η χρήση των αυτοκινητόδρομων και των εθνικών οδών». Παρουσιάζοντας τη διεθνή εμπειρία σημείωσε ότι στη Γερμανία δεν υπάρχουν διόδια, ενώ στην Ουγγαρία πληρώνουν οι πολίτες 8,5 ευρώ και μπορούν να διανύσουν όλο το εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας ανεξάρτητα από χιλιόμετρα. «Ο αγώνας για τη μη εγκατάσταση των πλευρικών διοδίων πρέπει να κλιμακωθεί. Θα πρέπει όμως να δούμε και την άρση πολλών άλλων διοδίων», ενώ σχετικά με τις συμβάσεις εκμετάλλευσης ενημέρωσε το Σώμα ότι πολλές από αυτές έχουν λήξει σε όλη την επικράτεια. Τέλος, κάλεσε το Συμβούλιο να συμπαρασταθεί «στους συμπολίτες μας που έχουν σηκώσει τις μπάρες των διοδίων και έχουν υποστεί ποινικές διώξεις».

«Ανάσα για την Οικολογία», Αντώνης Γάκης: «Αναφαίρετο και συνταγματικά κατοχυρωμένο το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και μεταφορών»

Ο επικεφαλής της παράταξης «Ανάσα για την Οικολογία», κ. Αντώνης Γάκης τοποθετήθηκε λέγοντας ότι «Το δικαίωμα στην ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και μεταφορών είναι αναφαίρετο και συνταγματικά κατοχυρωμένο. Οι ληστρικές παραχωρήσεις από το 2007 σε ιδιωτικές εταιρείες που δεν επενδύουν ούτε το 10% του συνολικού κόστους κατασκευής των νέων δρόμων πρέπει επιτέλους να τελειώσουν. Οι περιοχές της βορειοανατολικής αττικής είναι τουριστικές κατά το πλείστον. Ο αποκλεισμός από την ελεύθερη πρόσβαση σημαίνει και ένας οριστικός θάνατος της τοπικής οικονομίας. Οι εργαζόμενοι , οι φοιτητές και όλοι οι χρήστες του δικτύου δεν αντέχουν να πληρώνουν ετησίως 2 τουλάχιστον μισθούς για να πληρώνουν τα χαράτσια των διοδίων. Το περιβαλλοντικό πρόβλημα που θα προκύψει από την επιβάρυνση των ημιτελών παράπλευρων τοπικών οδών είναι ανυπολόγιστο.
Ζητάμε την:
- Κατάργηση όλων των διοδίων και την μετατόπιση όσων πραγματικά χρειάζονται υστέρα από ανεξάρτητη οικονομική μελέτη στα όρια της Περιφέρειας Αττικής
- Τη λύση των καταχρηστικών παραχωρήσεων στους ιδιώτες.
- Να παύσουν οι ποινικές διώξεις ενάντια στο κίνημα των πολιτών που αντιστέκονται στο χαράτσι των παρανομών διοδίων.
- Δημιουργία θανατικής συντονιστικής επιτροπής.
Η γενιά μας θα περάσει όλα τα εμπόδια. Το δικό μας μέλλον δεν ανέχεται διόδια και μπάρες στα όνειρα μας.
«Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική, Ανταρσύα σε Κυβέρνηση-ΕΕ-ΔΝΤ», Δέσποινα Κουτσούμπα: «Να καταργηθούν τα διόδια, τόσο στις εθνικές οδούς όσο και στην Αττική Οδό»

Η επικεφαλής της παράταξης «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αττική, Ανταρσύα σε Κυβέρνηση-ΕΕ-ΔΝΤ», κ. Δέσποινα Κουτσούμπα, στην τοποθέτησή της επεσήμανε ότι «Οι πολίτες πληρώνουν πλέον τριπλάσιους φόρους χωρίς να έχουν ούτε σχολεία, ούτε νοσοκομεία, ούτε δρόμους! Οι εθνικοί εργολάβοι εισπράττουν διόδια ενώ το κόστος των δρόμων έχει ήδη πληρωθεί με τους φόρους των πολιτών. Οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ όχι μόνο δεν ενεργοποίησαν ποτέ τις ρήτρες καθυστερήσεων από το 2011 που σταμάτησαν τα έργα στις εθνικές οδούς, αλλά το 2013 ψήφισαν το Νόμο 4219, με τον οποίο η συμμετοχή του δημοσίου αυξήθηκε στα 3,9 δις – εκ των οποίων το 1,2 δις αντλείται από τα ΕΣΠΑ. Μαζί με αυτό αύξησαν τα διόδια. Και τώρα ζητούν κι άλλους σταθμούς διοδίων. Συντασσόμαστε με τις κινητοποιήσεις των Δήμων και των κατοίκων. Να καταργηθούν τα διόδια, τόσο στις εθνικές οδούς όσο και στην Αττική Οδό. Επιπλέον, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής πρέπει άμεσα να αποφασίσει να διαθέσει από τα κονδύλια για δρόμους, που είναι υπέρογκα στον προϋπολογισμό, να κατευθυνθούν χρήματα στην επιδιόρθωση του οδικού δικτύου που βρίσκεται κοντά στην Εθνική Οδό, όπου συμβαίνουν συνεχώς ατυχήματα. Ταυτόχρονα, πρέπει να διεκδικήσουμε βελτίωση των δρομολογίων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στη Βορειοανατολική Αττική, που υποφέρει από έλλειψη συγκοινωνιών, να φτάσει το Μετρό ως τον Άγιο Στέφανο και να φτηνύνει το εισιτήριο του τρένου Χαλκίδας - Αθήνας, που χρησιμοποιείται ιδιαιτέρως από τους κατοίκους της Β. Αττικής.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ
ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ

Η Αντιπεριφερειάρχης Κοινωνικής Πολιτικής, κα Κατερίνα Θανοπούλου εισηγούμενη το θέμα εξήγησε: «Η πρόταση που καταθέτουμε αφορά στην κατάρτιση και τεκμηρίωση δείκτη παιδικής φτώχειας ως εργαλείο αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού και εφαρμογή του για τον προσδιορισμό της παιδικής φτώχειας στην Περιφέρεια Αττικής. Το έργο συντονίζει το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Τμήματος Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, του Παντείου Πανεπιστημίου, ενώ συμμετέχει τόσο η Περιφέρεια Αττικής, όσο και η Ομάδα Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης του Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών, του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας. Το έργο είναι 100% χρηματοδοτούμενο και δεν θα επιβαρύνει την Περιφέρεια, με προϋπολογισμό μέχρι 200.000 Ευρώ και διάρκεια 12 μηνών». Θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις:
Α Φάση: Προσδιορισμός ποσοτικών και ποιοτικών παραμέτρων για τη συγκρότηση του δείκτη παιδικής φτώχειας. Περιλαμβάνει επισκόπηση της βιβλιογραφίας για τις σύγχρονες μεθόδους μέτρησης της παιδικής φτώχειας σε διεθνές επίπεδο και ποιοτική έρευνα με την οργάνωση focus groups για τη διερεύνηση διαστάσεων, χαρακτηριστικών και προσλήψεων της παιδικής φτώχειας στον αστικό και περιαστικό χώρο της Αττικής, με τη συμμετοχή μελών διαφορετικών κοινωνικών ομάδων, φορέων δράσης με αντικείμενο την παιδική φτώχεια, εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης κτλ.
Β Φάση: Διερεύνηση της φύσης και έντασης και χαρτογράφηση του γεωγραφικού καταμερισμού της παιδικής φτώχειας στην Αττική και μελέτη περιπτώσεων δράσεων ή κοινωνικών πρακτικών που αντιμετωπίζουν με θετικά αποτελέσματα την παιδική φτώχεια (τοπικές πρωτοβουλίες, δράσεις φορέων, κοινωνικά δίκτυα κτλ.
Γ Φάση: Μελέτη ολοκληρωμένου σχεδίου πολιτικής δράσης σε επίπεδο Περιφέρειας για την παρακολούθηση, έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας.
Θεωρούμε ότι η πρόταση που καταθέτουμε είναι αναγκαίο να υλοποιηθεί γιατί:
1) Απουσιάζει εξ ολοκλήρου από την παγκόσμια επιστημονική έρευνα και τις διεθνείς μελέτες
2) Δεν αποτελεί μία τυπική και μόνο έρευνα, αλλά ένα ολοκληρωμένο εργαλείο, ένα αθροιστικό δείκτη και ένα διαρκώς ανατροφοδοτούμενο διαδραστικό χάρτη παιδικής φτώχειας για την Περιφέρεια Αττικής, άρα και ένα εργαλείο τακτικού ελέγχου της αποτελεσματικότητας των πολιτικών μας και των μέτρων αντιμετώπισης του φαινομένου, στο βαθμό που οι πολιτικές της Περιφέρειας επιδρούν, καθώς υπάρχουν και οι επιπτώσεις των γενικότερων πολιτικών
3) Μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο για την ανάδειξη του ζητήματος της παιδικής φτώχειας όσο, κυρίως, για τη χάραξη έγκαιρων δράσεων και παρεμβάσεων ανάσχεσης και τη διαμόρφωση στοχευμένων μέτρων από την Περιφέρεια Αττικής για την αντιμετώπιση του φαινομένου
4) Μπορεί να λειτουργήσει ως πιλοτικό πρόγραμμα και για τις υπόλοιπες Περιφέρειες και ως στοιχείο αιρεσιμότητας για την υπαγωγή της Περιφέρειας σε ευρύτερα προγράμματα κοινωνικής πολιτικής».
Τέλος, κλείνοντας την εισήγησή της η κ. Θανοπούλου σημείωσε: «Η Περιφέρεια Αττικής ως συμμετέχοντας φορέας θα συνεισφέρει, μέσω των υπηρεσιών της, τόσο στην κατάθεση των σχετικών στοιχείων που ήδη έχουν καταγραφεί, στην αποτύπωση της χωρικής εικόνας και των ιδιαιτεροτήτων ανά χωρικό τομέα, στις έρευνες που θα υλοποιηθούν και στις τελικές προτάσεις ολοκληρωμένου σχεδίου πολιτικής δράσης σε επίπεδο Περιφέρειας για την παρακολούθηση, έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της παιδικής φτώχειας».

Γραφείο Τύπου Περιφέρειας Αττικής
Τηλέφωνα: 213 2063501, 210 6993404, 213 2063807
Fax: 213 2063513