Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

Ποιοι ναυμαχούν για δεκάδες εκατ. ευρώ από τις άγονες του Β. Αιγαίου

Με διακύβευμα έσοδα από συμβάσεις με το δημόσιο συνολικής εκτιμωμένης, από την αγορά, αξίας περί τα 8 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ξεκίνησε η ναυμαχία του βόρειο Αιγαίου το αποτέλεσμα της οποίας αναμένεται να κριθεί σε πρώτη φάση αυτήν την Παρασκευή από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Αυτή έιναι η τάξη μεγέθους του ποσού που αφορά τις δυο γραμμές που έμειναν «ορφανές» χωρίς καν να περιλαμβάνονται τα έσοδα από την εμπορική τους εκμετάλλευση, δηλαδή τα εισιτήρια που κόβουν και τα οποία «στις χρυσές εποχές μπορεί να είναι τουλάχιστον άλλα τόσα» αναφέρουν ορισμένες πηγές. 

Η «ναυμαχία», που κυοφορείται από καιρό, ξεκίνησε και επίσημα με την εναρκτήρια βολή που πραγματοποίησε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κηρύσσοντας έκπτωτη την Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (ΝΕΛ Α.Ε.) και την θυγατρική της, C Link Ferries, από συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας και ειδικότερα αυτές της γραμμής Θεσσαλονίκη/Καβάλα - Λήμνος - Μυτιλήνη – Χίος - Σάμος - Ικαρία, και την C Link Ferries από τη γραμμή Λαύριο – Ψαρά - Μεστά Χίου. «Φαινόμενα ασυνέπειας σε εκτέλεση δρομολογίων που θέτουν σε απομόνωση τα νησιά δεν γίνονται ανεκτά και βάζουμε τέλος σε μια κατάσταση που ταλαιπωρούσε χρόνια τους νησιώτες του Βορείου Αιγαίου και ειδικά τους κατοίκους της Λήμνου» είπε. Προχώρησε δε άμεσα η προκήρυξη του διαγωνισμού για να καλυφθούν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αυτές.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της αγοράς αλλά και κύκλους του υπουργείου Hellenic Seaways και Blue Star εμφανίζονται έτοιμες να διεκδικήσουν τα δρομολόγια αυτά. Από κοντά παρακολουθεί δε τα τεκταινόμενα και η ΑΝΕΚ κύκλοι της οποίας δηλώνουν παρών στις εξελίξεις. Όμως την ίδια ώρα πραγματοποιούνται αλλεπάλληλες διαβουλεύσεις μεταξύ των εμπλεκομένων προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο μπορεί να επέλθουν τροποποιήσεις δρομολογίων για να ενισχυθεί και η εμπορική βιωσιμότητά τους.

Το υπουργείο επικαλούμενο και λόγους κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής αλλά και την ανάγκη κάλυψης επειγουσών συγκοινωνιακών αναγκών, κάλεσε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε προσφορές εως σήμερα Τετάρτη στις 12:00 το μεσημέρι για τη σύναψη σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των παρακάτω δρομολογιακών γραμμών: «Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Βαθύ Σάμου» και επιστροφή, «Καβάλα- Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Βαθύ Σάμου» και επιστροφή, «Καβάλα- Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Καρλόβασι - Άγιος Κήρυκος» και επιστροφή με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα ανά γραμμή από Ε/Γ-Ο/Γ πλοίο. και για την γραμμής «Λαύριο/Ραφήνα ‐ Ψαρά ‐ Μεστά Χίου» και επιστροφή με τρία δρομολόγια την εβδομάδα.

Τα ανώτατα προσφερόμενα μισθώματα ανά γραμμή, για το Θεσσαλονίκη - Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Βαθύ Σάμου και επιστροφή ορίζονται σε ποσό 39.472,73 € ανά πλήρες δρομολόγιο συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ και των λοιπών νομίμων κρατήσεων, για το Καβάλα- Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Βαθύ Σάμου και επιστροφή σε ποσό 32.705,99 €, για το Καβάλα- Λήμνος - Μυτιλήνη- Χίος- Καρλόβασι - Άγιος Κήρυκος και επιστροφή σε ποσό 33.833,78 € ανά πλήρες δρομολόγιο και για το «Λαύριο/Ραφήνα ‐ Ψαρά‐ Μεστά Χίου» σε ποσό 20.165,47 €.

Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν πάντως πως «το νομικό οπλοστάσιο της ΝΕΛ κατά του υπουργείου δεν έχει εξαντληθεί και πιθανολογούν απόπειρα ανακοπής της διαδικασίας που ξεκίνησε χθες. Ο λόγος που η ΝΕΛ και η θυγατρική της κηρύχθηκαν έκπτωτες από κάποιες από τις γραμμές που ελέγχουν (εχουν και άλλες συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας) είναι «η αδυναμία τους να εκπληρώσουν πλήρως τις υποχρεώσεις τους», σημειώνουν από την Ακτή Βασιλειάδη προσθέτοντας πως «εξαντλήθηκαν όλα τα περιθώρια για να μπορέσει η εταιρεία να θεραπεύσει τα προβλήματα».

Υπενθυμίζεται πως η ΝΕΛ αναδιάρθρωσε με δικαστική απόφαση τις μεγαλες της δανειακές υποχρεώσεις αλλά αντιμετωπίζει σημαντικότατα προβλήματα ρευστότητας. Με βάση, δε, τα στοιχεία του εξαμήνου που ανακοίνωσε ο κύκλος εργασιών του ομίλου της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου κατά το πρώτο εξάμηνο 2014 ανήλθε στα 17, 626 εκατ. ευρώ έναντι 23, 434 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2013, υποχωρώντας κατά 24,78 %. Εξέλιξη η οποία αποδίδεται απο την διοίκηση στην συνεχιζόμενη οικονομική κρίση. Τα μικτά αποτελέσματα του ομίλου κατά το πρώτο εξάμηνο ανήλθαν σε ζημίες ποσού 5,844 εκατ. έναντι ζημιών 3,728 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Τα δε αποτελέσματα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε ζημίες 8,317 εκατ. κατά το πρώτο εξάμηνο 2014 έναντι ζημιών 3,831 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2013. Οι συνολικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν στα 80,606 εκατ. ευρώ έναντι 71,654 εκατ. στα τέλη του 2013.


Πηγή:www.capital.gr

--------------------------------------------
Πηγή: capital.gr-Ηλίας Μπέλλος
--------------------------------------------