Πέμπτη 3 Απριλίου 2014

Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις»



Μαρία Ρεπούση
Βουλευτής Α΄ Πειραιά
  Πειραιάς, 3 /4/2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Αιγαίου «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις»

Το σχέδιο νόμου  του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου που ψηφίστηκε από την ολομέλεια της Βουλής, κινείται σε θετική κατεύθυνση. Εξορθολογίζει το νομικό πλαίσιο που διέπει την κίνηση των τουριστικών σκαφών, απλοποιεί, διευκρινίζει και συντομεύει όλες οι διαδικασίες για την εκναύλωση των πλοίων αναψυχής, κάτι που αναμένεται να ενισχύσει το θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας.  Δημιουργείται έτσι ένα ευέλικτο πλαίσιο για τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής και προτείνονται κυρώσεις για όσους δεν εμπεριέχονται ή δεν σέβονται αυτό το πλαίσιο.
Στα πολύ θετικά σημεία του σχεδίου νόμου είναι η δημιουργία μητρώου των τουριστικών πλοίων που αναμένεται εκτός των άλλων να συμβάλει και στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Στα επίδικα ζητήματα του σχεδίου νόμου ήταν:
1. Η άρση των περιορισμών διέλευσης των τουριστικών πλοίων με σημαία χωρών Ευρωπαϊκής Ένωσης
2.Το λεγόμενο «πλοίο ασφαλείας» στις περιπτώσεις μακρόχρονης απομόνωσης των νησιωτικών περιοχών της χώρας που δεν οφείλεται σε καιρικές συνθήκες
3. Ο τρόπος μετάθεσης των αξιωματικών του Λ.Σ. Το άρθρο 26  τροποποιούσε το Ν. 4150/13  και έδινε στον υπουργό εξουσίες που επέτρεπαν αδιαφανείς και επιλήψιμες διαδικασίες μεταθέσεων .
Η ΔΗΜΑΡ με τις παρεμβάσεις της αρμόδιας για θέματα ναυτιλίας Μαρίας Ρεπούση:
•συναίνεσε στο 1ο, στην άρση δηλ. των περιορισμών θεωρώντας ότι θα λειτουργήσει ενισχυτικά για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού και την ανάπτυξη των νησιωτικών τουριστικών περιοχών της χώρας.
•συμφώνησε επί της αρχής στο 2ο, θεωρώντας ότι δεν πρέπει να αποκλείονται τα νησία μας. Το μεταφορικό αγαθό πρέπει να διασφαλίζεται για ολους τους πολίτες, υποστηρίξε. ταυτόχρονα έκανε διορθωτικές παρεμβάσεις για να μη γίνει κατάχρηση από τη μεριά της πολιτείας και να διασφαλίζεται ταυτόχρονα το δικαίωμα στην απεργία.
       • ζήτησε την απόσυρση του άρθρου και Υποστήριξε την εφαρμογή των διατάξεων του υπάρχοντος νόμου 4150/13, πράγμα που έγινε.
          
Ο Υπουργός απέσυρε επίσης το εδάφιο ζ της παραγράφου 1 του άρθρου 19 που προέβλεπε τη συμμετοχή ανώτερου αξιωματικού του Λιμενικού Σώματος –Ελληνικής Ακτοφυλακής στη διοίκηση του υπό σύσταση ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Οίκος Ναύτου- Ναυτική Εργασία» και το διακριτικό τίτλο «Ο.Ν.Ν.Ε» . Η Μαρία Ρεπούση τονισε ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί και το άρθρο 22 που προβλέπει την τοποθέτηση ένστολου προσωπικού στο Ν.Ν.Ν.Ε, προκειμένου οι θέσεις να καλυφθούν από δημοσίους υπαλλήλους που έχουν  τεθεί σε διαθεσιμότητα ή από πολιτικό προσωπικό. Μετά από αίτημα της Μαρίας Ρεπούση, ο υπουργός Εξαίρεσε από το άρθρο 36, τους πολιτικούς υπαλλήλους, αναφορικά από την τριετή παραμονή σε θέσεις ευθύνης.Επίσης σημειώνεται ότι υποστηρίχθηκε και το αίτημα των Πλοηγών προκειμένου να  εξαιρεθούν   από την αναδρομικότητα της ρύθμισης διότι είναι περισσότερο επιβαρυντική.
          
 Καταθέσαμε

  επίσης τις παρακάτω  τροπολογίες με στόχο την περαιτέρω βελτίωση του νομοσχεδίου.
·         Άρθρο 1,  παρ. 1, εδάφιο ι ,περίπτωση αα: Αφορά τις   πρόσθετες γνώσεις  και  αναβάθμιση των  πιστοποιήσεων για τον  «κυβερνήτη», με στόχο την ασφαλή διακυβέρνηση των σκαφών και την αποφυγή ναυτικών ατυχημάτων (δεν έγινε δεκτή)
·         Άρθρο 2, παρ 3: Αφορά την πρόσβαση στο Μητρώο Τουριστικών Πλοίων και του ΝΑΤ, προκειμένου να ελέγχει τα θέματα αρμοδιότητάς του, (δεν έγινε δεκτή)
·         Άρθρο 4,  παράγραφος 5: Αφορά την έμμεση φοροαπαλλαγή ιδιοκτητών σκαφών, (δεν έγινε δεκτή).
·         Άρθρο 8, παράγραφος α: Αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση στο ΝΑΤ των κυβερνητών σε πλοία ολικού μήκους μέχρι 24 μέτρα, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα του ΝΑΤ, (δεν έγινε δεκτή).
·         Άρθρο 9 παρ. 2: Αφορά τον Ορισμό ημερών ιδιοχρησιμοποίησης του επαγγελματικού σκάφους , προκειμένου να μην γίνεται κατάχρηση των ευνοϊκών ρυθμίσεων των επαγγελματικών σκαφών από τους πλοιοκτήτες, (δεν έγινε δεκτή).
·         Άρθρο 12 προσθήκη παραγράφου: Αφορά την πρόσβαση ατόμων με αναπηρία στα ημερόπλοια.(έγινε δεκτή)
·         Άρθρο 31,παρ 3α: Ρυθμίζει τις αποδοχές του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΚΕΣΕΝ, προκειμένου να ενσωματωθούν στην υπό έκδοση ΚΥΑ να ληφθούν υπόψη τα οριζόμενα στη ΣΣΕ και να ισχύσει από την δημοσίευσή της ,(δεν έγινε δεκτή).
·         Θέσπιση Ελεγκτηρίου Δαπανών, με σκοπό να επιλύσει το σημαντικό πρόβλημα των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στην ενταλματοποίηση των υγειονομικών δαπανών του προσωπικού Λ.Σ. και των προστατευόμενων μελών τους, καθώς και των οδοιπορικών δαπανών του προσωπικού του Λ.Σ και του πολιτικού προσωπικού.(έγινε δεκτή τροπολογία για το ίδιο θέμα που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται  η εκκαθάριση δαπανών των οδοιπορικών εξόδων και των πολιτικών υπαλλήλων)
·         Άρθρο 33 παρ.1,2: Αφορά τον τρόπο εισαγωγής στο Λιμενικό Σώμα των  Λ/Φ- Υ/Ξ, προκειμένου να διατηρηθεί το υπάρχον σύστημα επιλογής, για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας, (δεν έγινε δεκτή).

Επισημαίνουμε ότι ο Υπουργός κατέθεσε εκπρόθεσμα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια, τέσσερις τροπολογίες, με  πολλές παραγράφους. Η Δημοκρατική Αριστερά ζήτησε να αποσυρθούν, δεδομένου ότι ακολουθήθηκε μία πολύ καλή κοινοβουλευτική διαδικασία στο πλαίσιο της Επιτροπής και να συμπεριληφθούν σε επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου, καθώς παραπέμπουν σε μία σειρά από νομοθετήματα.

Δεν ψηφίσαμε τα παρακάτω άρθρα του νομοσχεδίου,
άρθρο1 Ορισμοί, άρθρο 4 Ελάχιστος αριθμός ημερών ναύλωσης, άρθρο 8 Στελέχωση επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, άρθρο 9 Ειδικές ρυθμίσεις, άρθρο 22 Μεταφορά προσωπικού, άρθρο 31 Ζητήματα ναυτικής εκπαίδευσης, άρθρο 33 Ζητήματα Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής.